Политика в областта на културата и аудиовизията В преговорите за присъединяване на България към ЕС, темата “Политика в областта на културата и аудиовизията” се смята за една от най-лесните, защото задължителното законодателство в тази област е минимално. Това обаче не значи, че България не трябва да черпи опит от творческите решения, намирани в двете части на Европа.
Основните обсъждани теми бяха:
- културният облик на България в Европа и по света - културният обмен - финансирането на културата - опазване паметниците на културата - живите изкуства /опера, балет, театър/ - медиите /аудиовизуален сектор, печат, кино/
Очертани проблеми:
- невъзможност за свободно пътуване на живеещите в България творци поради визови спънки и финансови трудности - информационен недостиг в движението на данни за представяне и популяризиране на културата ни в чужбина, както и в културните отдели на българските посолства - необходимост от специалисти по мениджмънт на културата - връзката между авторското право и бизнеса - липса на български медиен отзвук в чужбина
Мнения и предложения за решения:
- улесняване придвижването на наши творци и разпространяването на културни продукти в чужбина - синхрон и тясно сътрудничество между министерствата на културата и на външните работи за по-ефикасни съвместни действия; разширяване дейността на Евро-българския културен център, който да играе ролята на координационно звено; доразвиване на електронния начин на общуване - обмен на мнения по алтернативни източници на финансиране на културата в големите европейски демокрации; данъчни облекчения; диференцирано данъчно облагане на културните продукти, на даренията - дошлите от чужбина българи да оставят име и координати на свои познати там, за да се създаде адресна банка по профили и области на интереси - подобряване програмите на ТВ България; лицензен контрол на аудиовизуалните медии със съмнителен културен принос; предавания за ЕС и популяризиране на предстоящата ни интеграция.
Образование и обучение
СРЕДНО ОБРАЗОВАНИЕ 1. Религиозното образоване в средните училища:
Бе изказано мнение, че вероучението трябва да бъде въведено като задължителен предмет в българските училища, както и да бъде отделено по-голямо внимание на нравственото възпитание в учебните заведения. Друго становище защитаваше тезата, че българското образование трябва да се запази като светско и би било невъзможно училището да замени семейното възпитание. Препоръчано бе да се търсят нови форми за разширяване на контактите между училището и семейството, като се отчита етнокултурната принадлежност на учениците и да се осигури по-пълноценно образование за малцинствените групи. Направено бе предложение да се преориентират предметите с хуманитарна насоченост в българското училище към изграждане на граждански ценности.
2. Спешната необходимост от кадри с отлично владеене на английски език:
Бе посочено, че е нужно време, докато новият план за езиково обучение даде резултати. Отчетено бе, че овладяването на езика има важна роля за икономическото развитие на страната ни в 21 век. Група участници видя в гимназиите с езикова насоченост средството за запълване на езиковия вакуум. Бе застъпено мнението, че българските езикови гимназии са на много добро равнище и обучението в тях би могло да стане основа на един образователен стандарт, който да бъде изнесен и в чужбина.
3. Въпроси, свързани със заплащането на българския учител:
Направено бе предложение за диференциране на заплатите на българските учители в различните училища, в зависимост от населеното място, статута на всяко училище и квалификациите на отделния преподавател.
4. Компютризацията в училищата:
Бяха обсъдени перспективите за свободен /безплатен/ достъп до Internet в училищата; компютризацията на езиковото обучение и въвеждането на дистанционни форми на обучение (DVD, CD-ROM, Internet).
5. Образованието на децата на българите, живеещи в чужбина:
Бе отчетена нуждата от обучение на българските деца в чужбина на роден език, история и култура. Бе предложено да се открият неделни училища към българските консулски служби и посолства. В хода на преговорите би могло да се мисли за откриване на редовни български училища, съобразени с местната учебна програма, като се отчете къде има значителен брой български емигранти. ВИСШЕ ОБРАЗОВАНИЕ Общата констатация на участниците бе, че българското висше образование е загубило състезателността си. Бяха отправени следните препоръки:
|
![]() |
© 2000 Литературен форум |