Боряна Иванова Капката и огънят
Експозицията включва няколко основни серии: “Дивертименто”, “Целувката на Юда”, “Зодии”, “Игри”, “Музика”, “Шах”, “Хора и натюрморти”, “Разпятия”, “Митологични мотиви” и “Форми”, миниатюрна графика и миниатюрен релеф. Серията “Графични триптихи” е потърсена с вариации на рисунъчна тема, свързана със зодиакалния кръг, но интерпретирани чрез средствата на компютърната графика и със сътрудничеството на компютърния специалист Асен Апостолов. Художникът е потърсил тематично обобщаваща идея в образа на капката, подчертана и визуално в изложбения афиш. В представената експозиция идеята за капката е осъществена в три аспекта. В художествено-пластичен аспект капката е формален технически похват, свързан със спецификата на избраната керамична технология. В смислово-идеен аспект образът на капката, според признанието на автора, се покрива с представата му за Вселената с нейния възможен модел. Освен това в самата дума КАПКА художникът влага известна езикова игра с огледалното повторение на “КА” (КАпКА). Чрез тази закачка художникът подсказва за своите стари пристрастия към света на мита, словото и музиката. В случая намекът е за двойника “КА”, който според шегата на автора винаги съпътства душевно художника (както богът Ка в египетската митология) непосредствено в творческия процес. Защото художникът, създавайки творбата, по необходимост удвоява това, което носи в себе си, заедно с импулсите, идващи отвън, от действителността. А как приема присъдата на огъня, неумолимия господар на керамичната пещ - отправям въпрос към художника в края на нашия разговор. - Когато изпичам работите си, имам странното усещане, че заставам пред Вечността. Очаквам с мълчание и молитва резултата. Понякога съм огорчен, но приемам присъдата на огъня като мъдрост. Най-често повтарям веднъж и ако трябва - още веднъж. Това е урокът на огъня. Той изгаря самолюбието. |
![]() |
© 2000 Литературен форум |