СЪДЪРЖАНИЕ
КОНТАКТИ
АРХИВ |
|
Любомир Милчев
Носталгичен албум
на трима запленени от Охрид
литератори
Пощенска
карта Охрид, Монастирът “Свети Наум”,
София 1940; с марка Царство България, 5
стотинки. Фабрикация Гр. Пасков. Малка
носталгична книжица с бледожълти
страници (тъй любимата Шамоа), като че
отнемащи пожълтялостта на старите
картички, писъмца и депеши, за да смекчи
носталгията по загубеното, ни предоставя
изгледи от Охрид из колекциите на Михаил
Неделчев, Борис Николов и Атанас Славов.
Предговорът е на Михаил Неделчев - нещо
като поздравителен адрес на гърба на
пощенска карта отпреди войните. Написан с
много такт, с добър ритъм на прехода от
архивното към живото, което нерядко се
случва да е по-малко живо от архивното, от
“великобългарския” спомен - към едно
друго настояще (вероятно тук е редно да
кажем безстрастно - “друга политическа
реалност”), от библиографската и
библиофилска справка до необходимостта в
книга да се подпомогне една обогатена
визия на историческия град. Извън
картолините, представящи ни
очарователното съчетание на свещено
величавата руина на средновековната
българска държавност и на една добре
позната ни от стръмните улички на Търново
и Пловдив, умилна закътаност, с много
деликатно прокарания, идеологически
обезопасен момент на войните и фаталната
неприсъединимост на тези, както се казва,
исконно български земи, в предговора са
поставени няколко акцента, пак ще кажа - с
изключителна деликатност, връщащи ни към
наши отечествени проблеми (pro domo sua).
И
тъй Охрид - убав, мил - не може да бъде
видян просто като туристическа атракция,
макар че точно тъй се случва на
съвременните българи, потеглили към
Охридското езеро; той следва да бъде
съзрян като обиталище в светлата нощ на
Възкресението и във величието си на
стародавно култово за българската
история място. Градът, определян като
Йерусалим на християнската цивилизация
от нашия ареал, създава стабилното
усещане за общност, което ние в България
изглежда да сме позагубили и болезнено
усещаме в селенията на носталгичния
спомен. Освен светите за българщината
места като средновековната базилика,
църквата “Свети Климент” с мощите на
светеца, господарската къща на семейство
Робеви, къщата на илинденеца Христо
Узунов, гробът на Григор Пърличев,
Самуиловата крепост, манастирът “Свети
Наум” и др., тук се сеща непокътнато жив
култът към първоучителите Климент и Наум,
несекващата традиция на трубадурството,
интимността на една добросъседска
взаимност, която често се случва да
липсва там, където помпозно се говори за
“гражданско общество”, най-подир -
живото празнично веселие, свидетелстващо
за благословеността на мястото, и на
което ние, трябва да си признаем, вече сме
по-трудно способни.
Тъй да се каже, г-н Неделчев ни
праща пощенска карта от Охрид с любезното
известие за тъдявашна общност, която като
че ни липсва тук. С което засяга
болезнената тема за българското в
чужбина, понякога много по-животрептущо
от нашето тукашно само-чувство. Гледайки
тези картички, изпитах известно
притеснение и страх. Някои от тях са дело
на небезизвестния фотограф Гр. Пасков,
снимал през 30-те и 40-те години множество
изгледи от България, както и великолепни
кадри от софийския градски екстериор. На
някои от тези картички могат да се видят
неща, които вече не съществуват - например
купола на Богословския факултет с форма
на архиерейска корона и фронтон с фрески
на Харалампи Тачев, унищожени от
англоамериканските бомби, или
сецесионния купол на къщата на д-р Моллов.
Архитектурни възвишения, от които сега
сме лишени, въпреки далеч по-високите
сгради и “бизнес-центрове”. В страха си
си представих тези скъпи гледки, събрани
в подобен албум, разгръщан от българи,
напуснали страната, и за които всичко
това става все по-блед спомен - вежливо
предизвестие за упадъка на българската
идея, както би се изразил покойният
Стефан Попов.
Защото всяка носталгия е
небезопасна... |