Радослав Радев Mежду мълчанието и родилните болки на думите
За да спаси думите, Божидар Богданов започва от изначалното - от мълчанието, потапя се в тайнството на водите, където проговарянето би означавало смърт и предпочита да приема мъдростта на рибите, при които думите мълчат. Драмата на днешното човечество е в изхабяването на думите, шансът му е да лекува с мълчание. Подобно на Атлантида то трябва да потъне, но в себе си, в дълбоката си същност, за да върне отново смисъла на митовете, в които е родилната болка на думите. Съзнанието на поета пак е разсичано от мълнии, но резултатът от тях са “тинестите думи”, а прогнозата за утрешния ден е “умерено в клишета” (“Времето за поезия”). В недалечното минало Пол Валери изказва болката си от западането на словотворчеството. За днешните хора “съвременните думи, всички низши поради неизбистреност абстракции, се приспособяват към една разпадаща се логика...” Божидар Богданов е уловил другата тенденция - съвременните думи се приспособяват към една разпадаща се сетивност и емоционалност - “ослепява устата ми / да бъде дума / гледаща навън”. Поетът ни внушава, по подобие на древните митове, че космосът не е външен на същността ни, че нашата същност е съхранен космос. Ние сме започнали да губим дарбата си да го изразяваме и ни се иска като деца да повтаряме думите:
Подобни стихове биха звучали сантиментално, ако не са израз на дълго таен копнеж по единството на духа и материята. Така се ражда необичайната идилия на Божидар Богданов, която е осмисляне на миналото с изострените сетива на настоящето. Идилията му е хераклитовска - едно своеобразно оплакване на човека, една панихида за цивилизацията, която се превръща в пустиня и оставя в пясъка боговете си.
Идеята за протичане, за потапяне позволява човешкото съзнание да тръгне надолу във водата, която, подобно живо същество, слиза в бездната и се извисява нагоре: дадено й е да бъде и в ядрото, и в небесата. В този смисъл е плът и дух - може да бъде повествователната нишка на съзнанието и да свързва минало и бъдеще. Във водата е вълшебното оплитане на реалност и видения, там културните пластове не умират в самота, а познават светлината на другите. Може би затова Божидар Богданов търси водата като мит, чрез който ще открие смисъла на забравата и на съхранението Трябва да се спасят “водните притчи”, за да не забравим извора си. За човечеството най-мил остава потъналият континент Атлантида, може би защото не е могло да го обсеби, както е направило с другите континенти. Водата съхранява виденията на “атлантите”, потънали в нея, тя е памет за изчезналите думи. Поетът връща удоволствието от притежание на памет - чрез нея се разорава съзнанието за нова сеитба. “Естественият разум на мъртвеца” е “проникнал във природата” и затова “земята помни”.
Тези стихове са заклинание за добро, или поне на мен ми се иска да е така. Заклинателни са и думите: “Расте трева до пръсване на черепа”, сякаш поетът възражда българския магически обичай да се сее босилек в главата на змия, за да се върне чрез него паметта на разума. Поезията на Божидар Богданов се ражда от метафорите на обратите - но те ще бъдат само блестящо остроумие, ако не са отгледани от болката. Сънищата му позволяват да обърне хронологията, думите и логиката - само при опашките времето отпред назад и отзад напред е едно и също. Поетът умее да поражда терзания в съзнанието ни, но умее да ни даде и лекота, след като сме излезли отчаяни от лабиринтите на смисъла. Макар да заявява, че “времето тече по Хераклит”, в поезията на Божидар Богданов има нещо от Демокрит - останало е нещо от насмешката; иначе за какво биха били опашките - тези наши спътници, за които забравяме, че могат да ни придвижват напред, и ги ползваме, за да изтриваме миналото си. Досега по габровски сме ги отрязвали, за да скъсаме нишката между топло и студено, между минало и настояще. Поетът спира този български комплекс и провлачва “дълга опашка, която не казва: ще свърша”. Досега само лисиците говореха на опашките си, но ето че това започват да правят и поетите - чрез тях приказката може да се доразкаже с надежда за щастлив край. Нека го представим отново чрез поезията - когато “вратите” на Атанас Далчев се затворят като “криле на черна птица”, между тях ще остане една опашка. Погледнете как е при вас... Ако не може да погледнете - пипнете! |
![]() |
© 2000 Литературен форум |