Бисера Дакова Мистификации на погледа
Тук не бих искала да се впускам в обстойни теоретизации - навярно след време изкушеният от мъчителната повратливост на българската поезия Пламен Дойнов сам ще стори това: ще посочи мястото на книгата си в една ситуация, в едно комуникативно поле, за което не съм сигурна, че го познавам изтънко и тотално. Оттук нататък ще говоря само за това, което виждам, което ми се привижда в “Истински истории”, което по един или друг начин ми и з г л е ж д а симптоматично. Разбира се, подобни при-виждания са, както всяко гледане, избирателно пропускливи, нестабилни, временни и относителни - те са поглеждания, а не вглеждания, тъй като за последните просто нямам адекватни думи... И така, привижда ми се: а) в почти възрожденски маниер обговаряне и гарантиране на автентиката, наподобяване на страстната полемика с фалшивото, измисленото. Дали оттук не идва разривът между жанровото онасловяване, конвенциите на жанра и самия текст? Не, вероятно това са рецидиви на постмодернизма, ако приемем, че автентиката на случая е успяла да го обсеби, покори, подчини, префункционализира. Не че Възраждането не е постмодерно, не че постмодернизмът не е възраждане на езика в първозданната му бъбривост...; б) почти постмодерно миксиране на класика и фолклор - фолклорът пее за класиката, играе си, както само той умее, с нейните времеви и пространствени перспективи, правейки я по-човешка, близка и желана. Автентична. (Струва ми се глупаво да посочвам текстовете, в които се случва това - така очевидна, но ненатраплива е тяхната интенция.); в) формирането, снаждането на реториката на Погледа. Един премерено плавен преход от записите на чутото (“Истински любовни истории”) до описаното гледане (“Писане от натура”). Статичното гледане често пъти си е чисто бягство от гледката - гледат се самите метафори, онагледяват се фигурите или пък погледът се снишава в дълбините на алегорията (“Натюрморт с ябълка”); г) раждането на жанра, мисленето му като делнична, уникална с повторителността си ситуация. Жанрове като “любов с поетеса”, “съседката отсреща” и пр. са намигвания към ритуалната скверност на битието, към тягостната му рутина; но нали тъкмо това е поезията, излишно е да се правим, че не съществува. Пищно метафоризиране на сетивността - писането я превръща в орнамент. Клопки, в които авторът хлътва удоволствено - нали сам си ги поставя...; д) демонстративно подриване на автентиката (вижте поантите към двата раздела “истински истории”!). Постмодерното е употребено като поглед назад, като обратна перспектива - най-после иронията не ни убягва, а принуждава да я съзрем; е) различни почерци, разкрити като автентично писане. Институционалните гласове - Ботев, Яворов, Дебелянов, Далчев, Вапцаров - се дочуват отчетливо-анонимно, докато “бащите” - Ив. Цанев, Петър Алипиев, Усин Керим - са пределно интимизирани. Пламен не крие, че му е приятно да навлиза в тяхната изказност, за да извлича оттам историите на собствения си поглед. За “бащите” се пише “по памет за” или “по разказ за”, акцентува се измамната автентика - един много по-правдив патос от заучената почит към неизменните авторитети. “Истински истории” провокира да бъде прочетена изцяло през проблема за поколенията, през признанието “Играта на езика е различна...”; ж) важността на текста “На спирката с една цветарка, късно” - най-вече заради неволния възглас “през Далчевия прозорец да видя Геров в таверна”. Заслужава си да помислим дали лиризмът на не-фалша, на буквалността, на буквите не е избран като зрителна позиция към традиционните модернизми на българската литература... Азбуката на погледа няма край - погледът не се повтаря, повторителна е реториката. Има толкова възможности за взирания, за изказване на това как Погледът е способен да буквализира фигури и да изработва фигури от буквалното в “Истински истории”; за това как тази книга се изплъзва от феномените “гледане” и “говорене”, за да каже свои неща, свои истинности; за това как прави иронията автентична, а автентиката иронична. Изобщо, за множеството чудесни сплетености в нея... За овладяната и находчива дързост, с която “въстава срещу себе си”... Впрочем, взирането ми засегна само първия пласт изпод “хомогенната и гладка плоскост, върху която погледът и езикът се преплитат до безкрайност” (Фуко). |
![]() |
© 2001 Литературен форум |