Георги Мишев Направихме опит да го продължим
След 1990 г. нещата вече изглеждаха по различен начин. Когато Димовски попадна на издател, който искаше да издава нещо за деца - издателска къща “Феномен”, в мен нещата бяха узрели. Това стана през 1994 година. Казах: “Няма какво да измисляме нови издания, при целия риск да се провалим, защото всяко повторение е гротеска и фарс. Да се опитаме да продължим линията на Ран Босилек и Вадим Лазаркевич докъдето можем.” Съчетавахме старото и новото. Адресирахме списанието по следния начин: “за четящи деца”. За съжаление, това е много малък процент от децата. Искахме да ги провокираме да стават, да бъдат читатели. Да ги отклоним малко от тоталното влияние на телевизията, видеото, от всички тези виртуални примамки, които в крайна сметка водят до едно затъпяване. Защото няма нищо по-велико от словото. Нещата потръгнаха донякъде, но дойде 1997 г. - хиперинфлацията. Всичките пари на издателската къща се сринаха. Направихме един последен - също гротесков - опит да обърнем внимание на факта, че след 1989 г. няма нито едно издание за деца, особено литературно-художествено. А трябва да има на пазара не само комикси за Мики Маус, а и издания за български език, за българска литература, за български автори - класически и съвременни. Точно това се опитахме да направим ние - да съчетаем класическите текстове от някогашната “Детска радост” със съвременни детски автори. В началото буквално препечатвахме от старите издания; постепенно започвахме да търсим и нови автори. Не беше трудно. Съвременните автори са “продължение”, те се вписват в една традиция. Пример за това са художниците Вадим Лазаркевич - баща и син. Вадим Лазаркевич-син нарисува в новата “Детска радост” няколко корици и илюстрации. Тъкмо бяхме активизирали неговото сътрудничество и списанието спря. Късно открихме новия Вадим Лазаркевич. А трудностите бяха, общо взето, само от материален характер. Имаше и такъв парадокс - колкото повече вдигаш тиража, загубите се увеличават. Никъде по света не могат да разберат този български феномен. За съжаление обществеността не прояви - и сега не проявява - никакъв интерес. Тогава направихме една провокация. Издадохме последната книжка цялата в черно, раздадохме 240 броя на депутатите в Народното събрание. В книжката беше описано бедственото положение на българските деца. Нито един отклик! Нито един! Дори не ни наругаха - като признак, че са ни забелязали. Изводът е, че там работят големи нечетящи деца. За тях книгата е нищо, словото е нищо - времето показа, че е така. Много хора не научиха за този наш опит да продължим “Детска радост”. Нямаше възможност да се рекламира. В телевизията една минута струва седем хиляди долара. Ако имаше закон за насърчаване на българската литература и книгоиздаване, поне на детския периодичен печат, щеше да има клауза за облекчаващи условия. Липсва държавна политика за книгоиздаването, също и за киното. За десет години българското кино умря. Всичко това се дължи на липсата на държавническо мислене в съвременния политически елит. Те са още на нивото на партизанското, партийното мислене. Само с партийност обаче не може да се изгражда една държава. |
![]() |
© 2001 Литературен форум |