Литературен форум  

Брой 14 (455), 10.04. - 16.04.2001 г.

 

СЪДЪРЖАНИЕ

КОНТАКТИ

АРХИВ

 

Улрих Дойтер

"Празненството" – две инсценировки в Дрезден и Дортмунт

 

През последните години сякаш стана мода театралните спектакли да използват за литературна основа киносценарии от филми на Фелини, например, от Кубрик...

Театралното събитие в Германия, за което през последните месеци продължава да се говори, е постановката “Празненството” – сценична адаптация на известния филм на режисьора Томас Винтерберг.

Фройдистки мотиви, скрити тайни, страх и зловещи аномалии. Кристиан, обикновено затворен в себе си, скрит и прекалено сдържан в отношенията си с останалите хора, в разгара на семейния празник – честването на 60-ят юбилей на своя баща, обвинява пред всички баща си в сексуален тормоз. Всички членове на семейството – Кристиан, неговата майка, сестра му Хелена, брат му Михаил - се отнасят един към друг с хладна жестокост. В разговора непрекъснато присъства още една сестра – Линда, която скоро се е самоубила. Защото бащата я е изнасилил? Михаил отрича това. Съзнателни провокации, спорове, напрежение…

През 1998 г. филмът “Празненството” получи голямата награда на журито на кинофестивала в Кан. Този филм се възприема като своеобразен манифест на група “Догма –95”. Никакви декори, отказ да се използват студийни павилиони, без изкуствено осветление, работа с преносима камера и снимане от ръка, без сложни звукови ефекти… Филмите на творците от “Догма-95” сякаш се опитват да убедят зрителя в това, че бариерата между изкуството и живота може да бъде преодоляна единствено от техническата “честност”.

Театралният вариант на филма е не по малко впечатляващ. Режисьор на театралния спектакъл е Буркхард Козмински. Той поставя зрителите и актьорите в едно пространство, вместо на класическата сцена. Липсата на декор сякаш е предпоставка за повече спонтанност във всяка ситуация, по-ярък диалог, повече обективност. Това са неща, които не се случват във всеки театрален спектакъл. Театралната постановка не копира филма обаче. А съумява от тази добра основа да създаде нещо също толкова добро.

"Тагесшпигел"

Българската литература

© 2001 Литературен форум