Литературен форум  

Брой 19 (460), 15.05. - 21.05.2001 г.

 

СЪДЪРЖАНИЕ

КОНТАКТИ

АРХИВ

 

Бибиана Кошовска

Малкия голям принц на българската графика

Стефан Божков откри на 24 април изложба графика в Българския културен институт в Братислава. Българският художник представи над 15 творби - рисунка, смесена техника, литография, сериграфия, ингджет принт. Авторът излага за първи път свои произведения в Словакия след успешните си участия в общи изложби в Унгария, Чехия, Словения, САЩ, Япония, Белгия, Литва, Латвия, Финландия и др. страни.

 

Стефан Божков и Бибиана Кошовска на откриването на изложбатаМили приятели на изобразителното изкуство,

Драги гости,

 

За мен е чест да представя българския график и дизайнер Стефан Божков. Творчеството на този художник принадлежи към известната и у нас българска графична школа. Изложените творби са преди всичко в областта на сериграфията, литографията и репродуктивната техника. В тях е заложена чувствителната реакция едновременно както на глобалните проблеми на съвременния свят, така и на отделния обикновен човек с неговите надежди и колебания. Усещат се и силни социални идеи, представени чрез високо художествено майсторство. Синтез от разнообразни форми, предадени чрез литографска техника и ситопечат и свързани чрез неподражаеми и неповторими комбинации от цветове.

Стефан Божков се появява сред артистичния свят в началото на 80-те години и бързо си извоюва подобаваща творческа позиция. Участвал е в много художествени изложби по света като представител на съвременната българска графика: през 2000 година в САЩ и Югославия, преди това в Унгария, Латвия, Словения, Испания, Чехия, Литва, Финландия, Япония, Белгия. Без да смятаме немалобройните му самостоятелни изложби и участия в общи художествени изяви в България. Носител е на награди от VI международно биенале на графиката в Горни Малиновац (Югославия), на II международно триенале на графиката в Прага, на изложбата "Фантастична графика" в София и други.

Фотография Стефан БожковСтилът му, още на пръв поглед, е открит, оригинален. В литографията се преплитат фотокартини. Рисунъкът му е импулсивен, в него няма нищо непремерено, премахнато е всичко излишно. Единственият източник на вдъхновение за автора е волният и безкраен кръговрат на живота. Има място под слънцето за всeки от нас. Авторът се занимава с философията на откриването и загубването на смисъла в нашето съществуване. Разкрива тайнствата в съдбата на човека и живите същества, незабележимото у нас, загадката, която носим в себе си. Той изповядва веруюто на един малко тъжно момче, за което, както знаем, същественото е невидимо за очите. Въоръжен е с вълшебното огледалце, което безпогрешно разкрива фалшивия морал на нашето съвремие. С такава творческа поетика всеки може по-добре да разбере себе си, да вникне във вечните теми, които се повтарят. Фантазията му се насочва към интимните зрънца – помислите и настроенията на всеки от нас. В творбите му намираме ясни символи – на властта, на алчността. Има и еротика, и притворство, и опасни връзки. Тук са мечтите на моряка, на стареца, на младия мъж, на детето, което както Малкия принц сякаш нашепва: "Това е истинският свят, който трябва да видиш със сърцето си". Такъв е и истинският, искрен свят на Стефан Божков. Кое е неповторимото в него? – Художествено-философските елементи, вечните теми, едновременно третирани с ирония и на моменти със сатира.

Няколко думи за някои от отделните произведения:

Композицията "Ваше Величество" – това е властникът, който решава с един подпис съдбините, отпраща от битието в небитието. Около него е технократичната придворна камарила-машинария, която покорно изпълнява заповедите. Но дали смисълът на творбата не е точно обратният? Тогава би излязло, че машинарията диктува условията, а мнимият владетел служи на чужда воля, превърнал се е в марионетка.

Когато попитах автора защо лъкът на неговия Робин Худ има три тетиви, той ми отговори: "Защото такъв още няма". И това също е част от кредото на Стефан Божков.

"Ситен червен дъждец върху колекцията". Човек върви под дъжда и нещо си мисли, без да си дава сметка, че странните червени капчици действат като увеличително стъкло, през което се виждат мислите. Кой от какво се вълнува? Кой какво желае да открие или да потисне ? Боже, нима съзнанието ни е толкова перверзно! Цикълът цветни графики, участвали на V международно триенале на графиката в Гьор (Унгария), от които са направени и отпечатъци върху фланелки, като че ли дава отговор: "Старо лятно кино за мъжкари", "Старци наблюдават перящата Сузана в банята", "Ще дойде, не може да не дойде..."

Малкото момче в заешки костюм мечтае за Мерилин Монро... Ала вече порасналият абсолвент гледа към яйцето. Той ще дочака онзи миг, когато от него ще се излюпи мечтата, надеждата, Малкия принц, който ще го отведе до своята планета.

Стефан Божков се представя с класическа и репродуктивна техника за първи, но се надяваме, не и за последен път в Словакия. В бъдеще ще се радваме, ако се запознаем и с неговите миниатюри и екслибриси.

Уважаеми приятели, на вашето внимание е Стефан Божков – Малкият Голям принц на българската съвременна графика.

Превел от словашки Асен Милчев

Българската литература

© 2001 Литературен форум