Красимира Василева Демодирана легенда срещу много пари
Сценографията и костюмите на Георгий Алекси-Месхишвили носят карнавален заряд, използвани са и много балони – като статично присъствие, а и като акценти на възлови моменти, но асоциацията ми е по-скоро за празник от рода на 4 юли. Сериозно възражение имам срещу ангажиращия костюм тип "визитна картичка" на Мария – Рени Врангова. Една клоунеса с огненочервена перука на фитили, която играе нещо "само по себе си", но не и вихрената, изпълнена с простонародна жизненост и интелигентност Мария от Шекспировото произведение. Безспорно сценографията създава може би най-силното внушение измежду всички компоненти на спектакъла – бялата тишина на снега, пъстротата на ярките костюми върху белия фон... Всички актьори играят боси – необяснимо защо. И така – зрителят остава ощетен по линия на възприятие на драматургичния текст. Разчита се на ефекти от рода на цирков осел (впрочем, Христос влиза в Ерусалим на бяла ослица), овчици, колички – играчки във форма на рог на изобилието и т.н. Бих казала, че Стуруа в тази своя работа се е отнесъл към българския зрител доста лекомислено. А понеже вече в театъра ни усилено се говори за пари – нека откровено си кажем, че в твърде голямото безпаричие на театралната ни действителност, национален институт като Народния театър плаща една огромна за нашите измерения сума за представление, което е с твърде съмнителни качества. Може би трябва да се помисли – все пак някакви лимити може ли да бъдат поставени при подобни покани. Защото българските актьори и режисьори имат богат творчески потенциал, за да могат сами да създадат собствено изкуство от българи за българи, което да бъде на такова ниво, че да може да му бъде намерен и външен пазар. И това е съвсем сигурно. |
![]() |
© 2001 Литературен форум |