СЪДЪРЖАНИЕ
КОНТАКТИ
АРХИВ |
|
АТЕЛИЕ
Борис
и Габриела Сергинови са личности,
занимаващи се с акционизъм в най-чистото
значение на тази дума. От директните
пърформанси, до видеото или работата им
със звук - при тях винаги е било водещо
агресивното социално "пънк"
изразяване. Тук не ми се иска да се
занимавам с текстилните произведения на
Габриела или леко окултната живопис на
Борис отпреди години - това бяха
естествените продукти, които принципно
може да породи дипломирането в
софийската художествена академия. По-важното
за мен е избирането на отстранената
позиция спрямо официализирането и
превръщането на съвременното българско
изкуство във външно актуализирана
експортна стока. Точно тук тяхната
маргинална позиция през по-голямата част
от 90-те години се оказа по-скоро полезна
за автентичността на тяхното действие. Не
че всичко направено е върховно
постижение, но май само директността на
тяхната поетика може да породи съждения
за елементарност, плакатност, за липса на
"дълбочина". Плъзгането в тази
посока на разсъждение е много вероятно да
е преднамерено, защото една голяма част
от емблематичните фигури на 90-те години в
интернационален мащаб използваха именно
естетиката на провокативното действие и
една често пределна яснота на своите
филми и инсталации. Така Сергинови
наследяват във времето както
политичността на ранния "Флуксус",
така и директността на автори като Бус
Науман, Ханс Хааке, до Матю Барни, Дамиан
Хърст, та дори можем да видим относителни
сходства с московския радикализъм на
Осмловски, Сулис, Бренер и т.н. Така вече
става ясна мотивацията за пърформанса им
в Краков, чието недвусмислено
наименование е "Да повръщаш на червено".
Пълзейки, те изяждат огромно колическтво
оцветени в червено макарони. След това
голите им тела мъчително се гърчат докато
ги повръщат. Може би има значение, че този
пърфоманс беше направен в средата на 90-те,
когато страната беше доведена до ръба на
безумието от банди престъпни политици. По
подобен начин беше конструиран и
пърформансът "Когато няма пари за
култура, яжте лайна" (София Underground’98).
Там под налудния звук на групата "Бобо,
Тошо и Табаков" те излязоха в садо-мазо
облекла и потрошиха с чукове и флексове
каквото се намираше наоколо. На публиката
бяха сервирани лайна, някои дори ги
опитаха. Общо взето, патосът на тези
прояви е ясен. На държавния цинизъм се
отвръща с хулигански, въпреки че
позициите не са равностойни. Ударът в
зъбите на политиците и престъпниците, на
реакционерите в културата става по-важен
от конструирането на някакво "самостойно"
произведение на изкуството. Използването
на бодиарта, видеото, поетичния текст и
музиката са напълно равностойни в
активностите на Сергинови. В кураторския
видеопроект "Нови радикални практики
3" беше заснет поетът Йордан Ефтимов,
който четеше стихове от влюбена в Борис
ученичка, докато до него монитор
показваше кадри от Първата световна
война, видеото на Габриела се нарича "Анархия"
и е базирано на едноименно пънк-парче.
Върху видеомонитор, който показва
идиличен пейзаж, авторите рисуват падащи
авиационни бомби. Не е маловажно, че
когато тези кадри бяха заснети, малко по-западно
възелът "Косово" се решаваше с
насилие от всички участници.
И не на последно място музиката.
Класически пънк или техно? Някаква сплав
от двете: "кибер пънк", според
терминологията на Борис.
Истината е, че в музиката на вече
споменатите "Бобо, Тошо и Табаков"
няма толкова голямо значение изразното
средство (често на концерти се прави микс
от траш и техно), а виталността им на
моменти е толкова автентична, че се е
случвало публиката да обезумява. На
някакъв групов концерт в Художествената
академия в публиката започна бой още с
първите акорди на групата.
Документацията на тези музикални
пърформанси е касетата"Да нариташ
културата" (съвместно с Limbourg Brothers) и тук
пишещият трябва да признае, че и той има
участие в този албум. Не е ли това типично
политическо изкуство с твърде тесен и
временен характер? - би могъл да се зададе
и този въпрос. Ние всички сме учени, че в
изкуството трябва да търсим вечното,
общочовешкото, духовното, същностното, а
не модерното и мимолетното. Точно поради
това, обаче, ние дълго време нямахме
никакво изкуство, аз искам да виждам хора,
живеещи тук и сега, а вечността е
приоритет на други сили. Тъй като тук
всичко ще бъде унищожено (обещано ни е)
спекулациите с "вечното" в
изкуството са ми особено противни. Ще
остане да лежи на кантара само онова,
което се е съпротивлявало на злото.
Някъде тук и сега.
Свилен Стефанов |