Роберт Леви Има - Няма
Момент – това трябваше да го оставим за края на рецензията. Началото на говоренето за книгата на Божидар Богданов СЪНИЩА И ОПАШКИ трябва да бъде друго. Например: Някога (колко ли отдавна?) в българската поезия имаше две тенденции. И още ги има: поезията на Христо Фотев, в която стихотворението се изгражда като къща и всяка метафора е тухличка в градежа (вж. изследвания от типа "Проблеми на изграждането на текста"), и поезията на Борис Христов, в която всяко стихотворение само по себе си е една голяма метафора. "Сънища и опашки" е книга, която следва (произхожда от) втората тенденция. Признавам си честно: съчетанието Анго Боянов – издател и Иван Цанев – редактор вече ме настройва положително към една стихосбирка. И има защо двамата да сложат имената си на последната страница. Божидар Богданов ни потапя в онова, което Робърт Блай наричаше "дълбока образност". Това и в теоретичния, но и в преносния смисъл. Близо половината стихотворения в книгата използват за метафора подводния свят. Странно подсъзнание има Божидар Богданов. Неговото подводие е топло, а не студен рибешки свят. Хайде сега да завъртим на 180 градуса. Точно тези стихове най-малко ми харесват. Не че са лоши. Просто мен (може би само мен) ме дразни стремежът да се гмурнеш колкото се може по-дълбоко. Прилича ми на състезание между водолази. За да бъда по-толерантен – между ловци на бисери. Но хубавият бисер е хубав бисер, независимо от каква дълбочина е изваден. Ето един такъв:
А цикълът "Идилии"! Невероятно! Понякога ми се струва, че подобна поезия съм срещал само в една съвременна българска книга – в "Дворците на Диоклециан" от Яна Букова. Влюбен съм в тези четири стихотворения. Дори само заради тях си струва съществуването на тази книга. И сега дойде моментът да препишем началото: Някой беше казал, че българинът не изпипва докрай нещата, които прави – филмите, книгите, спектаклите, картините... Всичко е много хубаво и му остава съвсем малко, за да стане изключително, но... Веднъж срещнали Алкивиад да се разхожда умислен край морския бряг и на въпроса какво го терзае той отговорил: Мисля какво още да изхвърля от утрешната си реч към атинския народ, за да стане по-убедителна. Не познавам Божидар Богданов. Но ми се струва, че той дълго е чакал излизането на тази книга. Това е породило в него оправдано нетърпение. Не си е направил труда да помисли какво да изхвърли от нея, "за да стане по-убедителна". Но това е стара слабост на българската литература – не е стегната, неравна е. Редува силно с недотам силно. Но СЪНИЩА И ОПАШКИ е книга, която я има, и поетът го има. Има.
Това е рецензия от Бърнард Шоу. Издателско ателие Аб е издало книгата на Велера "С дъжда танцувам". Защо? Аз предпочитам "да си пея". Веднъж по повод поп-фолка се състоял следният разговор: Някой си попитал свой приятел защо иска да емигрира. А онзи отговорил: Не мога да живея в страна, в която хората имат само малки имена. Тази Велера само малко име ли си има? Да оставим това. Решила дамата да се подписва с псевдоним, сякаш е контингент на комисията "Андреев", - нейна си работа. (Впрочем, ако аз бях написал тези стихове, щях и аз да ползвам псевдоним - дано не ме познаят!) Но, да му се не види, такова натрупване на "брадати клишета" (изразът също е брадато клише) и в поп-фолка няма. Ако гладкият ритъм и римата – с една дума класическият стих – бяха достатъчен залог за поезия – добре. Но те не са. Това са текстове (не стихове, и не поезия), които всяка що-годе грамотна седмокласничка може да бълва на конвейер. И да ги пише в лексиконите на съучениците си (ако момчетата изобщо имат лексикони), с които тайно се целува зад училище. Римуваните текстове на Велера могат да се характеризират с няколко основни теми: Ела с мен в пещерата, ако не те е страх; Защо не дойде с мен в пещерата?; и Добре си дошъл, ама недей. Кой, по дяволите, иска да чете такова нещо? И докато се чудех защо Анго Боянов, който има изтънчен усет за поезията, е издал тази книга, забелязах една очебийна липса. Тази книга няма редактор! Предишната книга – на Божидар Богданов - има. И не кой да е, а Иван Цанев. "С дъжда танцувам" няма. И защо ли да има? Защото има книга, вярно, т. е. има книжно тяло. Но няма поет. Няма. |
![]() |
© 2001 Литературен форум |