Литературен форум  

Брой 24 (465), 19.06. - 25.06.2001 г.

 

СЪДЪРЖАНИЕ

КОНТАКТИ

АРХИВ

 

Владислава Костова

Нора или Куклен дом

 

Елена Петрова (Нора) и Ивайло Герасков (Хелмер)Това е постановка на Бойко Илиев. Главната роля, на Нора, се изпълнява от Елена Петрова, която, както спомена режисьорът, е и една от вдъхновителките на новата интерпретация. За първи път "Нора или Куклен дом" е играна през 1957г. в Народния театър.

Премиерата този месец беше в Младежкия. Участват още актьорите: Георги Кадурин - той играеше Косгард, "лошия" герой, беше неузнаваем, хладен, с ехидна и зла меланхолия; Мая Бабурска – в ролята на Лине, тя поддържаше същия мрачен стил, но по женски, с повече емоционалност. Всъщност това е доста "женска пиеса", най-превратните моменти се състоят в бунта на Нора и Лине.

Ивайло Герасков беше в ролята на съпруга, а Стефан Мавродиев беше д-р Ранк, единственият не толкова опорочен персонаж, всъщност той играеше умиращ, болен, което беше интересно. Елена Петрова през цялото време припкаше по сцената, смееше се, "гукаше" с глезено гласче, стряскаше се като дете, но накрая стана твърда и решителна, промени образа си. Сценограф е Йосиф Божилов. Костюмите са предоставени от галерия "Жуан", те са сравнително модерни, а музиката съвсемтехно, това приближава действието до съвременността.

"Куклен дом" е пиеса на знаменития норвежки драматург Хенрик Ибсен. Писана е през миналия век, навремето е била скандална. "Една от пиесите, които променят мнението за жената..." - Елена Петрова. "Нора" е играна по всички европейски сцени. Тя е сблъсък на старите порядки на средната класа с новите морални разбирания. При варианта на Бойко Илиев е обърнато повече внимание на стремежа на героинята да се освободи, а не на постъпката й ( тя изоставя децата и съпруга си). В пиесата откриваме не само конфликта между една жена и съпруга й, между нея и другите, не само любовни драми, а трагедията на духа, притиснат от нечовешките норми на обществената система. Ибсен не просто критикува обществото, той го взривява отвътре, кара го да се възмути само от себе си, от това, в което е превърнало индивида. Наистина навремето "Куклен дом" предизвиква експлозия.

Фабулата е разработена със студена, изискана маниерност, процесът е известен като "аналитична експозиция". Тайният план на Нора трябва да бъде завършен (тя обаче още не може да спре да изплаща заема), но малко преди последната стъпка частица от истината излиза наяве и предизвиква разкриването на цялата измама. Използвани са умерени, пестеливи действия, проницателни диалози, сурови разсъждения. Този образец на сценично действие е един от най-простите и ефектни. "Това, което не мога да подредя в живота, реших да опитам да подредя на сцената" - Бойко Илиев. Този модел осигурява на Ибсен безсмъртие, на постановката на Бойко Илиев - възможност за голяма аудитория.

Българската литература

© 2001 Литературен форум