Литературен форум  

Брой 26 (467), 03.07. - 09.07.2001 г.

 

СЪДЪРЖАНИЕ

КОНТАКТИ

АРХИВ

 

Мария Василева

Проектът "SHOP-ART"

 

"SHOP-ART. Жени на пазар(а)" е изложба-проект, която си постави амбициозната цел не само да погледне един феномен от различни страни, но и директно да "атакува" активни публични пространства в центъра на София. Едната част на идеята засяга интерпретирането с художествени средства на философско-социално-етични проблеми, свързани с възприемането на образа на жената като "пазаруващо животно", както и с отношението към нея като към стока. Другата се отнася до излизането извън стените на галерията, в опит за свободна конкуренция между изкуство и търговия.

Създадени за магазините и пешеходните зони в подлеза между ЦУМ и хотел "Шератон", работите на група "8-ми Март" и приятели като цяло бяха подчинени на търсенето на комуникативна и бързо въздействаща форма, която единствено може да привлече вниманието сред пъстротата на околното пространство. Даниела Костова разлепи по колоните плакат, на който самата тя успешно се е преобразила на поп-фолк-певицата "Дани" в желанието си поне за малко да изживее славата и да вкуси от "народната любов". Даниела Сергиева остави по закачалките закупени дрехи, чанти и бельо със съответен етикет, излагайки на показ своите вкусове и желания. Алла Георгиева "изнесе" на пазара последния вариант на газов флакон за самозащита. Наричайки работата си "Нов аромат", тя директно ни препраща към рекламите на известни парфюми като другото задължително за битието на жената притежание. Таня Абаджиева погледна към козметичните продукти от друг ъгъл като подчерта в поетичен видеофилм връзката между популярната форма и мъжкия полов орган. Боряна Драгоева също създаде двойствен типаж в анимационния си образ "Виброслон", който намеква за вечното раздвоение у жената между детското и перверзното. Надежда Олег Ляхова затвори пееща и свиреща на акордеон просякиня зад стъклена преграда. Изолацията отне звука и като че ли "изключи" героинята от живота (каквато всъщност е и действителната й съдба). Силвия Лазарова създаде една от най-социалните работи: огромна фотография на три циганчета, които държат табелки с надписи Вяра, Надежда и Любов. Връзката със статуята на София (тяхната библейска майка), която се издига над подлеза, е очевидна. Аделина Попнеделева отново се спря на формата на пърформанса, при който накара публиката да "консумира мечти" под формата на торти.

Проектът "SHOP-ART. Жени на пазар(а)" е любопитен с желанието и амбицията си да провокира случайни минувачи, които може би никога не влизат в галерии и музеи. Комуникацията с хората започна още преди два месеца, когато наематели на магазини и охранители трябваше да бъдат молени и убеждавани за съдействие. Този процес се превърна в реална част от проекта, поднасяйки огромно разнообразие от реакции. Крайно негативните наложиха бързи промени на отделни работи и на изложбата като цяло. Позитивните закрепиха вярата, че някои хора са възпитани в респект към изкуството. В крайна сметка изложбата се оказа само една част от цялото. А цялото е интересно в своята пълнокръвност – от художествения акт до социологическия анализ. Осмислянето както на двете поотделно, така и в тяхното взаимодействие предстои.

Аделина Попнеделева. Изконсумирай мечтата си Боряна Драгоева. Виброслон Надежда Олег Ляхова. Музикалната кутия

Българската литература

© 2001 Литературен форум