Гергана Попова, Галина Гончарова Речник "ИДИОТ"
"литературна биография" – след проучване на архиви с писателски биографии от тоталитарния и посттоталитарен период, под експлицитния материал, литературни археолози от течението "Нов интерпретативен диегенезис" откриват житейски и психологически реликти на процеса на писателска идентификация, които изследователите структурират по следния начин: I.Литературни начала: 1. ранно повярвали – писателят се осъзнава като такъв в невръстна ученическа възраст, взима участие при откриване на тържества и сборове и във всевъзможни литературни кръжоци; издигнат в ранг на герой от по-интелигентната част от класа, попечителстван усърдно от учителки, родители и баби, които виждат като връх на литературната му кариера публикацията в "Родна реч"; призванието го изпълва и обременява с ранна слава. Емпиричен материал (ЕМ) – поради обема си, емпиричният материал не може да бъде представен тук. 2. късни: а/ рефлексивно-попиващи – щастливи и горди от липсата на ученическа поезия, но приобщаването и поемането на лидерство в академичната среда налага потъване в творческите (освен в интелектуалните) занимания; следват лозунга "висшист, значи писател", отнасят се с презрение към естественото влечение към писане и поради това се стремят към синтез между творец и критик, изразяващ се в концептуализиране на всеки ред от свое произведение; програмират и насочват писателската си дейност, съобразявайки я с последната изчетена философска и литературоведска книжнина или с актуални обществено-политически събития (войни, атентати, цар). ЕМ – Йордан Ефтимов, Мирослав Димитров, Кирил Василев, Бойко Пенчев, ВБВ б/ бавно разбрали и отдали се на таланта си – по неизвестно стечение на обстоятелствата избегнали I.1, но неотдали се на I.2. ЕМ – Кристин Димитрова, Петър Чухов, Емилия Миразчийска, Антония Колева II.Мотивация за писане: 1. "не мога да не пиша" – стандартна формулировка, характерна за крайно продуктивни автори. ЕМ – Николай Кънчев, Кристин Димитрова, Палми Ранчев, Петър Чухов, Силвия Чолева, Пламен Тушков, Стефан Кисьов, Николай Бойков, Лъчезар Лозанов, Елин Рахнев 2. оценяващи високо труда, битието и ролята на писателя – престижна формулировка, присъща на крайно успели автори. ЕМ– Георги Господинов, Тома Марков, Иво Хаджийски, Кирил Василев, Емилия Миразчийска, Мирослав Димитров 3. литературната публичност като удобен и забавен вариант за постигане на известност – съчетават литературните усилия с акции, пърформанси и мистификации, по които са сантиментално увлечени ЕМ – Пламен Дойнов, Васил Прасков, Радостина Григорова, Йордан Ефтимов, Борис Минков, Димитър Матакиев 4. "мога и да пиша" - неексплицирана формулровка на многофункционални интелектуални личности. ЕМ – Владимир Трендафилов, Ивайло Дичев, Ани Илков, Бойко Пенчев, Марин Бодаков, Амелия Личева, Ида Даниел, Елена Алексиева, Деян Енев III. Начини за влизане в литературните среди: 1. запазено потомствено място на писател – ограничен контингент с генетична творческа предразположеност и навици в публичността; неизбежно ги преследва радушен прием ЕМ – Вера Мутафчиева, Ивайло Дичев, Владимир Левчев, Пламен Дойнов, Ида Даниел 2. масовка – сплотена (до време) група от добре ориентирани прото-писатели, превземаща някой кръжок или издание, известно по-късно като ООД, по случайност оказваща се в близки или приятелски отношения с председателя или главния редактор на гореспоменатите, който скоро възпитано напуска работа ЕМ – кръжок "Димчо Дебелянов", кръгът около "Родна реч", четворката на "Литературен вестник", сп. "Витамин Б", "Малка носовка" 3. индивидуални действия – обикновено чрез познанства, вариращи от официално-делови отношения до повече или по-малко съзнателно изградена емоционално-интимна обвързаност (т. нар. "желета"); съществува много рядък екземпляр на писател, оправящ се сам с редактори и конкурси ЕМ – този тип автори желаят анонимност. 4. чрез екстравагантен имидж – липсата на литературно образование и присъствието (работата им – боксьор, стрелочник, гларус) в сфера максимално отдалечена от институционално обозначената при добро поведение (нацелване на предварително изградената представа за тях) ги превръща в почти еротичен обект за отегчени от себе си и живота редактори и членове на журита. ЕМ – Палми Ранчев, Пламен Тушков, Стефан Кисьов IV. Изобретяване и отхранване на публичен образ – става дума по-скоро за идеалния образ, към който писателят се стреми и се опитва да наложи на околните: 1. тих, лаконичен, с шапчица върху главата ЕМ – Палми Ранчев, Марин Бодаков 2. екстравагантен, разбиращ бохем, с шапчица върху главата ЕМ – Силвия Чолева, Кристин Димитрова, Лъчезар Лозанов 3. интровертен самотник, далеч от шума на писателските тълпи ЕМ – Владимир Трендафилов, Бойко Пенчев, ВБВ, Стефан Кисьов, Иво Хаджийски, Борис Минков 4. естествен гений, спонтанен, поучителен ЕМ – Николай Кънчев, Тома Марков, Пламен Тушков 5. артистичен, с богата душевност, словоохотлив ЕМ – Пламен Дойнов, Петър Чухов, Йордан Ефтимов 6. класицистичен, с достойнство, авторитетен ЕМ – Георги Господинов, Кирил Василев 7. красиви, интелигентни, поетеси ЕМ - Ида Даниел, Гергана Пожарски, Ралица Чернева, Галина Николова, Соня Николова V. Резултати 1. Зомбиране – обхваща 98% от писателското население; в крайна сметка литературният живот в ролята си на Свръх-аз наплашва до смърт нормалния и го прогонва дори и при иначе витални екземпляри и се проявява в следните симптоми: а/ начални – връзване на тенекия заради литературно събитие, литературна логорея, изкупуване на български автори б/ прогресиращи – дългосрочни самозатваряния в родния дом и използване на морската отпуска за творчески цели, разговори само със себеподобни 2. Деградация – 2%; писането се превръща в мил спомен, често поради алкохолна пристрастеност и отдаване на долнопробна бохемщина |
![]() |
© 2001 Литературен форум |