Литературен форум  

Брой 32 (473), 9.10. - 15.10.2001 г.

 

СЪДЪРЖАНИЕ

КОНТАКТИ

АРХИВ

 

Ваня Бекярова

Аплодисменти за националния балет

 

Заслужи щедри похвали не само у нас през миналия сезон балетът на националната опера, а началото на новия срещна в Атина. Миналия ноември специално от Германия пристигна младата хореографка Донвена Пандурски, за да постави на софийска сцена съновиденията си "Четири нощи", неизменно бурно аплодирани при всеки спектакъл. През декември 2000 г. солисти и част от балетната трупа заедно с операта обраха овациите, възторжените слова на японците по време на гастролите в Страната на изгряващото слънце с грандиозните постановки на режисьора Пламен Карталов "Турандот" и "Джоконда". През април-май т.г. 40 балетисти се включиха в международната копродукция на Вердиевата опера "Аида" в импозантния атински театър "Мегарон" с режисьор Пиер Луиджи Пици (Италия) и хореографа от Румъния Георге Янку. За броени дни след успеха в южната ни съседка бе подготвена и излезе втората премиера – класическият балет "Дон Кихот", музика на А. Л. Минкус, хореография Петипа-Горски по либрето на Мриус Петипа. Режисьор-постановчик бе проф. Петър Луканов, а очарованието на темпераментния испански дух, на испанската фиеста в декори и костюми претвориха художниците Иван Попов и Цветанка Петкова-Стойнова. Блестящо разчете музикалната партитура младият диритент Григор Паликаров и накара не само артистите на сцената, а и публиката да усети завладяващата жизненост, искрящата танцувалност на творбата на Минкус.

Четири столетия героят на Сервантес, рицарят на печалния образ вълнува читатели, художници, поети, композитори, хореографи, прославен е в безброй картини, скулптури, музикални произведения. Най-големите баси на миналия век – Шаляпин, Борис Христов и Николай Гяуров прибавиха нови щрихи към образа на странстващия борец за свобода и красота в операта на Масне "Дон Кихот".

"Дон Кихот" - с Диляна Никифорова и Ясен Вълчанов. Снимка: Виктор ВикторовСветовната премиера на балета "Дон Кихот" е в московския Болшой театър през далечната 1869 г. В началото на миналия век Ал. Горски също поставя "Дон Кихот" и оттогава режисьорите се доверяват на очароващата изпълнители и публика хореография на Петипа-Горски, както впрочем стори и проф. Луканов. И ако припомняме тези факти, то е защото наистина балетът е от вечните любими творби, мерило за професионализъм, съвършенство. Проф. Луканов е постигнал с артистите неповторимо тържество на младостта, таланта, прекрасното. Всепризнат майстор, реализирал у нас и зад граница 65 балетни постановки, той е осъвременил, адаптирал за намалената до минимум трупа перфектната хореография на Петипа-Горски. Единствено за финалната сцена, за прочутата Еспада включва пищното тържество на танца от хореографията на Вахтанг Чабукиани. Получил се е истински празник на сцената на Софийската национална опера. "Така се прави балетна магия" – каза след премиерата развълнувана дама. А режисьор-постановчикът не без гордост споделя, че "малко театри по света могат да си позволят по 3-4 равностойни състава за главните роли". Според либретото не Дон Кихот, извечният човешки устрем, а Китри и Базил, приятелите им, народът на Барселона са главните герои в балета. Освен Диляна Никифорова, Дарина Бедева, Маша Илиева, изумително покоряващо защитили трудната партия на Китри, от новия сезон и Веса Тонова-Кръстанова и Сара-Нора Кръстева ще танцуват главната героиня. На бурни аплодисменти се радваха и премиерсолистите Ясен Вълчанов и Росен Канев, а и Калоян Бояджиев като Базил. Публиката чака в тази роля и Трифон Митев. Редуват се в претворяване на не толкова хореографски, колкото актьорски акцентирания образ на рицаря-мечтател Еленко Иванов и Георги Сяров. Бравурни са като Санчо Панса Владислав Маринов, Мариан Василев – Гамаш, Еспада на Росен Канев, Карменсита на Дарина Бедева, Мерцедес на Мария Луканова, Повелителница и Червена пачка на Диляна и Веса, всички останали изпълнители-солисти и кордебалет. Всеки номер от началото до края на спектакъла се изпраща с бурни аплодисменти. Според режисьора, но и според публиката, критиката, всички артисти "отговорно са работили, за да има в театъра истински празник", подготвен още от слънчевия декор, ефектните костюми, красивите пачки, специално изработени от прочутата московска фирма "Гришко", наричана Версаче на балетната мода. Не на последно място е точно реагиращият на темперамента на отделните изпълнители оркестър под палката на Паликаров.

Затова новият български "Дон Кихот" вече смая и европейски импресарии. Една от тях е англичанката Кент Пушкин (уви, пропуснах да я запитам какво общо има с фамилията на гениалния руски поет), нарекла премиерата "изумителна". Единствено за нашия вестник тя прие да сподели радостните мисли: "За първи път съм в България, за първи път тук гледам балетна премиера. А тя е много, много добра. Подчертавам – впечатлена съм от превъзходното драматургично развитие на сцената. Именно това е най-хубавото в постановката – вижда се не само как хореографски изумително са изпипани нещата, а и изключителното актьорско присъствие на всички се налага, то просто покорява. Мисля, че режисьорът Луканов е свършил отлична работа. Солистите са на световно ниво, невероятен е и кордебалетът. Най-много ме изуми, че целият състав дълбоко е навлязъл в спектакъла. Видях в българския "Дон Кихот" не само балет, а и театър – съчетанието им е фантастично. Ще се гордея, и затова дойдох в София, да покажа спектакъла и в чужбина, още повече, че и диригентът, оркестърът не отстъпват на много високото ниво. Интересно е да видя и българска оперна постановка". (Г-жа Пушкин хареса спектакъла на "Тоска", замина си покорена от голямото изкуство не само на балетистите, но и на солистите, хора, оркестъра на националната опера - б.м.)

Откровено споделя удоволствието си и главният хореограф на Националния музикален театър "Ст. Македонски" Светлин Ивелинов: "Отдавна не съм гледал толкова жизнена, действително класическа балетна премиера. Радвам се от сърце на постановката на проф. Луканов, на изумителната игра на Диляна и Ясен, а и на останалите изпълнители, на великолепните декори, костюми."

Обикновино пестелива на похвалите, балетната критичка, поетесата Ана Александрова изповяда пред "Литературен форум": "От 1969 г. гледам "Дон Кихот" (тогава режисьор-постановчик бе Вахтанг Чабукиани от Болшой театър - б.м.) и винаги се радвам. Изпитвам удоволствие от прекрасното съчетание на музика, движение. Сегашният спектакъл покорява с прекрасни компоненти – режисура, хореография, сценография, изпълнители. Нашите майстори на танца са невероятни, на световно ниво, кордебалетът също. Чудесно е, че операта прибави в афиша си този спектакъл. Вярвам, че ще има и световен успех."

"Гордея се с тази очарователна младост, изляла се така буйно на сцената със съвършенството на танца. Пожелавам им да покажат умението си в новия сезон не само в класиката, а и в съвременни постановки. Балетната ни младост трябва да се развива многопосочно" – поздрави създателите, участниците в магията, наречена "Дон Кихот" и директорката на театъра г-жа Христина Ангелакова.

И отново през юли последва международен успех. Десетина солисти на националния балет с изключителното си изкуство спечелиха нови приятели за България чак в далечна Латинска Америка. Тези дни вече са в Гърция солисти и част от ансамбъла (43 души), за да се включат в международната копродукция, премиерата на балета "Жизел" в Атина. Явно блестящото представяне неотдавна в "Аида" заслужено е провокирало и втора покана за гостуване. Затова с малко закъснение, на 19 октомври, на софийска сцена ще стартира балетният сезон с многообещаваща гала-вечер. "Подготвяме съвсем нетрадиционен концерт, ще има много съвременна хореография, нетанцувани от нас досега неща предимно. Заедно с артисти от балета на операта на сцената на 19 октомври ще излязат и млади надежди от Националното училище за танцово изкуство" - споделя директорката, примата Мария Илиева, и допълва: "Целият сезон имаме много и отговорни задачи у нас. Включваме се в първия по рода си Коледен фестивал в операта през декември с голям балетен концерт на звездите. Продължаваме да каним публиката и на другите представления от постоянния ни репертоар. През януари ще прибавим нова премиера – класическия балет, любимата "Силфида" от Льовенсколд. Много ни се иска, и вярвам, че ще успеем, именно на софийска сцена през март идната година да покажем световната премиера на новия балет "Гето". Засега нека не разкриваме подробности около неговата реализация. Надяваме се, че и "Дон Кихот" щастливо ще поеме път из Европа" – казва още любимката на публиката М. Илиева.

Но тя скромно пропусна, че през април догодина за 14 дни 14 пъти националният балет безспорно ще изправя на крака публиката в Холандия с невероятните спектакли на "Зорба Гъркът" и "Жизел".

Така с премиери, граничещи със съвършенството, с много спектакли у нас и в чужбина балетът на Националната опера бележи своя 74-ти сезон, ще се радва на нови успехи, приятели. Дръзновението им го заслужава. Нали специалистите признават, че кордебалетът ни е сред най-първите в Европа, а танцът, артистизмът на солистите смайва всички, особено в класическите постановки.

Българската литература

© 2001 Литературен форум