Литературен форум  

Брой 33 (474), 16.10. - 22.10.2001 г.

 

СЪДЪРЖАНИЕ

КОНТАКТИ

АРХИВ

 

Красимира Василева

Постановки за начало на новия театрален сезон 2001/02 г.

 

На първо място - един блестящ съвременен театрален прочит на... "Какво да се прави?" от Чернишевски. Сценичен вариант и постановка в драматичен театър "Иван Радоев" - Плевен - младият театровед и режисьор Боян Иванов, който напоследък работи главно в Германия. Емблематичният роман е разчетен с фин и точен театрален език. Освен тънката ирония на съвременника към утопичните авторски тези спектакълът задава и въпроси за смисъла на тъй наречените революционни идеи, за вечните мисли на интелектуалеца за бъдещето и подобряването на човешкия живот. Заедно с Иван Ставрев - сценография и костюми, Б. Иванов разкрива богатите възможности на сценичното пространство и на ансамбъла от актьори в спектакъла. Той използва силната визия, острия, ярък щрих, до голяма степен осъществени от младата Нина Стоицова, носител на наградата на САБ за спектакъла "Чайката" (пак на Б. Иванов). Живите картини, почти понтомимните масови сцени, които и разказвачът на авансцен ( в изпълнение на Пламен Димитров) създават облика на спектакъла. Тук можем да намерим не само богат интелектуален потенциал, но и новаторска театрална свежест.

Държавен сатиричен театър "Алеко Константинов" започна сезона с три нови постановки. Да погледнем първо към поредната камерна изява на актьора-режисьор Николай Калчев в тандем с известната хореографка Маргарита Градечлиева. "Непорочно и неточно" от проф. Карл Джераси, чието име е свързано с изобретяването на контрацептивите, е по-скоро образователен материал за бъдещите технологии на зачеването. Като пиеса тезисното произведение е изключително трудно за театрален прочит. Калчев заедно с актьорите съмишленици Албена Павлова, Емил Марков, Стефан Стефанов и Данаил Обретенов и сценографката Марина Янева се е справил с много финес и добронамереност. Два монитора от двете страни на леко наклонения сценичен подиум; костюми в ярки цветове - предимно оранжево, на фона на техно-сребристото говорят за съвременно светоусещане. Пиесата безспорно е полезна, бих казала - в световен мащаб, но може би ще има интерес към нея предимно от страна на специализирана публика.

"Вечеря за тъпаци" от Франсис Вебер е пиеса, с която българската публика направо си свикна - тя има три сценични реализации - на гост-режисьора Иржи Менцел в ДСТ е четвъртата. Приятната като цяло френска комедия е интересна предимно за тези, които имат удоволствието да я гледат за първи път. Режисьорът Менцел старателно е следвал текста и обстоятелствено е поставил иначе средното ниво творба, с общо взето, твърде добри български актьори като Христо Гърбов, Иван Бърнев, Веселин Ранков, Калин Сърменов, Ани Вълчанова и Жанет Йовчева. Освен че самият текст е смешен и е прочетен от творците с добра театрална култура, нищо повече не може да се каже за спектакъла. Още по-лошо е положението с втория спектакъл на чешкия гост. "И трите вътре" на Ярослав Востри е една подражателска комедия на ситуациите, от която си излизаме с чувството, че сме дъвкали много плява. Сценограф и на двете постановки е Чайка Петрушева. При всичкото уважение към твореца Менцел не може да не се запитаме за смисъла на неговия гастрол (за втори път с две постановки) на сцената на ДСТ по покана на директора Рашко Младенов.

Драматичен театър "Б. Дановски", Перник откри осемдесет и втория си театрален сезон с драматизация по световноизвестното произведение "Мери Попинз" под название "Гувернантка от звезди", драматизация на младия актьор и режисьор Тодор Боянов. Сценографията на Стоян Чифлички-Танани с голяма изобретателност предлага различни интериори - само с помощта на окачени въртящи се платна, а четиримата актьори се преобличат по повече от десет пъти, за да изиграят (и то много сполучливо) различните роли. Жулиета Ралева, Зорница Маринкова, Васил Пенов и Росен Плосков под режисурата на актьора и режисьора от Народен театър за младежта Явор Спасов-Гюстерски завладяха вниманието на детската публика и спечелиха бурни аплодисменти.

Държавният пътуващ театър предложи пък като своя първа премиера "Уют" от Камен Донев в постановка на Николай Ламбрев. Актьорите с увлечение играят тази много своеобразна пиеса, в която репликите са лафаджийски, а героите живеят в съседния блок. Сценографията е на Чайка Петрушева и в малкото сценично пространство в МТИ (НДК) успява да подпомогне разгръщането на образите-визитни картички. Хумор - черен и розов, съпътства сценичното действие.

ЕТ "Трифонофф" - зад това название стои известният актьор и режисьор Филип Трифонов - играе спектакъла "Леки четива секънд хенд" в клуба на театър "Сълза и смях" на ул. "Раковски". Съвременен хумор и интелектуално присъствие характеризират изпълнението на съмишленика на Фипо, младия автор и актьор Николай Павлов. Забавлението ви с този творчески състав е сигурно.

С "Хубавата Клара" от Райнер Вернер Фасбиндер режисьорът Пламен Марков започва триумфално новия сезон. В последните няколко години той работи изключително много и плодотворно, претърпя сериозно професионално развитие и в негово лице вече виждаме едно от най-стойностните и пълноценни имена на българската режисура. Сценографията и костюмите на спектакъла са на Невена Белева и Виктор Андреев, при което е използвано функционално и част от залата. Музиката е на Асен Аврамов. Ирини Жамбонас в ролята на Клара играе великолепно, със силен драматизъм, ярка емоционалност и виталност. Нейната убийца уж ни забавлява, но повече предизвиква размисъл за съдбата на жената и на човека като цялост. Съставът на постановката е чудесен, а структурата й е прецизна, динамична по съвременен начин и специфично предизвикателна.

Това е само част от началото... Театралните творци подготвят за зрителите си още много интересни и, да се надяваме, добре реализирани театрални заглавия... 

Българската литература

© 2001 Литературен форум