Литературен форум  

Брой 36 (477), 6.11. - 12.11.2001 г.

 

СЪДЪРЖАНИЕ

КОНТАКТИ

АРХИВ

 

 Ваня Бекярова

Иранското кино завладя отново София

 

Седмица на иранското киноВ годината, посветена от ООН на световноизвестния ирански поет от XIV век Ширази като сбъднато, дълго чакано събитие бе посрещната седмицата на иранското кино от 26.X. до 1.XI. 2001 г. Организаторите – Културното представителство към посолството на Ислямска република Иран и Българската национална филмотека представиха в кино "Одеон" седем подчертано силни, вълнуващи заглавия на един от най-добрите днес режисьори от страната с древна култура, история, великолепни поети. Тези филми са спечелили общо над 35 награди по международни фестивали. И още петдесетина ирански ленти са признати с отличия на едни от най-големите кинофестивали по света, включително и с номинации за "Оскар". Иран произвежда годишно около стотина, при това качествени, филма.

На върха все още е Аббас Кияростами, чиито филми не друг, а корифеят Акира Куросава нарича "изключителни". Почитателите на седмото изкуство видяха неговата по-стара, но затова пък толкова изящно направена лента – "Къде е домът на приятеля?". Филмът за надеждите и страха, приятелството, верността, предателството – "Сара" - на режисьора и сценариста Дариюш Мехрджуи е създаден по познатата ни пиеса "Нора" на Х. Ибсен. Дариюш прави и другия си показан в София филм – "Лейла", по литературно произведение – разказ на Махназ Ансариан. Завладяващи, искрени, докосващи изтънко човешката душа, но и майсторски направени от режисьорска, актьорска гледна точка бяха и останалите ирански заглавия, предизвикали зрителския интерес в "Одеон". Седмицата се откри с "Цветът на Бога" на режисьора, сценариста и оператора Маджид Маджиди, аплодирани бяха и "Да бъдеш или да не бъдеш" на Киануш Айяри, третиращ по своеобразен начин наболели съвременни морално-етични проблеми, отговорности, "Майчина любов" на Камал Табризи и с изключителната Фатемех Мотамед-Ария в главната роля, покорила с играта си и във филма на режисьорката и сценаристката Рахшан Бани-Етемад "Синята кърпа".

Панорамата на иранското кино в "Одеон" подсказа защо то заслужено бележи през последното десетилетие на миналия век заедно с т.н. китайско "чудо" истински бум на световния екран, радва се на голям зрителски интерес, награди от всеки фестивал, дето е показано. А от Културното представителство на Иран обещаха в скоро време да ни представят и изложба за иранското изкуство, и нови филми – исторически, съвременни, копродукции, да видим у нас.

Българската литература

© 2001 Литературен форум