Литературен форум  

Брой 3 (487), 22.01.2002 - 28.01.2002 г.

 

СЪДЪРЖАНИЕ

КОНТАКТИ

АРХИВ

 

Болежка на редактора

Мишо Шамара - в читанките! 

 

Дори да не си българче, е трудно да разбереш с какво христоматийното стихотворение на Иван Вазов се зловидя на модерните автори на учебници. Според доц. Нели Иванова от СУ "Св. Климент Охридски" една от причините е, че е наложително "да се включат нови, по-съвременни, по-актуални произведения и по-близки до детското светоусещане". Както твърди доцентката, "светът на детето е много по-различен от този преди 12 години". Спор няма. Абсолютно различен е. И по тази причина, за да бъдем максимално адекватни на детските интереси и желания, може би е редно българският език да се изучава по текстове на Мишо Шамара, Ицо Хазарта, "Гумени глави" и "Ъпсурт". Това е днес светът на детето. На това се кефят учениците в дискотеките. Кой получи най-много зрителски гласове при последното раздаване на телевизионните музикални награди? Дуетът "Румънеца и Енчев", разбира се, за шедьовъра "Пипни ме тук, и тук, и тук, навсякъде ме пипай". С въвеждането на подобни текстове в читанките модерните педагози, освен естетическите потребности на подрастващите, ще задоволят още една тяхна необходимост - днешните първолаци от най-ранна възраст ще усвоят маниера и речника, необходими им за пълноценно общуване не само със себеподобните си у нас, но и с бродягите из негърските гета навсякъде по света. Европа, бе, пичове! Интеграция, човече! Днес махаме Вазов от учебните помагала, утре изучаваме английския като роден, а българския - като свободноизбираем предмет. Становището на доц. Иванова обаче, може да се окаже пророческо в едно - относно актуалността на Вазовото стихотворение. Ако продължим да отричаме "всичко българско и родно", все по-малко наши млади сънародници ще бъдат готови да кажат пред себе си и пред света: "Българин да се наричам първа радост е за мене".

 

Българската литература

© 2001 Литературен форум