Литературен форум  

Брой 10 (494), 12.03.2002 - 18.03.2002 г.

 

СЪДЪРЖАНИЕ

КОНТАКТИ

АРХИВ

 

Мария Станкова

Кой уби българската култура?

Криминално разследване

Продължение от бр. 9 

Някой може да каже, че разследването върви в грешна посока, друг може да помисли, че прекалено опростявам и измествам нещата, а има и трети, които твърдят, че всичко е било предрешено още преди Ленин да си помисли за революция. Господа глобалисти, теорията за световен замисъл е много привлекателна, но само ще напомня, че на всяка идея й е необходим човеконосител. Вариантът за свободно носещи се из пространството идеи, които се блъскат в главите на партийните лидери, ми изглежда смехотворна. Склонна съм да приема, че в света винаги е имало нужда от противопоставяне на "добро" и "зло", приемам, че соцлагерът е допуснат точно по тази причина, приемам също, че след отмирането на соцорганизма трябваше да се появят други "лоши"(Саддам Хюсеин, Осама бин Ладен, Милошевич и още), но разследването е все пак за културата. "Добрите" с парите и бомбите не отричат правото на бедните "лоши" да си имат култура. Бедните "лоши" в нашия случай сами се лишават от него и точно за това е думата.

Вам лъжа - мене истина. Втори епизод на криминалната поредица ще започне с един връх на човешката простотия. Вече сме в седемдесетте години. Наричаха ги още "Втори златен век на българската култура". Открих една преписка, която е достойна за перото на Джером Джером, а още по-точно за същото на Ст. Л. Костов. Озаглавена е "Монасите срещу музейните работници", но от монасите няма и ред написан. В замяна на това, средният кадър Н. Донев е написал до Ал. Лилов, че в Рилския манастир има монаси! Е, сега стана каквото стана! Можете ли да си представите! Монаси в манастир! "И комунисти и безпартийни, посетили Рилския манастир, са изразили учудване и негодувание от присъствието на монаси там." Как не ги е срам, монасите му с монаси! Вместо из манастира да отмарят пенсионирани средни кадри и да изнасят на воля икони и едно-друго, вместо да канят приятели на тихи разпивки и млади комсомолки да припкат между килиите - там монаси!

И това е нищо! Ужасите продължават!

Гриша Атанасов пише лично до Тодор Живков.

В Рилския манастир се извършват срамни ритуали. Не си мислете, че са хванали няколко послушници с козата. Нищо такова! Става дума за кръщене. "Някакъв неугледен монах пипа бебе и извършва кръщене пред олтара в присъствието на млада жена и дете". Има такива, които "държат свещи". Направо да се отвратиш. Ами чужденците, които идват да се любуват на историческия паметник? Те какво ще си помислят!

Няма какво да се каже. Монасите пречат на музейните работници да си вършат просветната и друга работа и трябва да се махнат от там.

Гражданите, които не са поразени от тежка склероза, веднага ще си спомнят този период и ще се сетят, че сградата на Рилския манастир беше предвидена за "туристически обект с леглова база". Ама как само умее да се изразява средният кадър! Евалла!

Е, дойде моментът да видим как пък са гледали на нас чужденците в този "Златен век".

Идва ми на ум само една дума, подходяща за случая, но няма да я използвам.

В писмо до В. Коцев, началник-отдел Пети (не си е изписал името) съобщава, че за да се проведе седмица на българския филм в Багдад, от иракска страна имат няколко условия:

1. Да се разиграе лотария с първа награда - почивка за 10 дни в България за наша сметка.

Втората и третата награда - телевизор и фотоапарат си ги поемат иракчаните.

2. Задължително условие да се включат в програмата "Специалист по всичко" или поне "Любимец 13" (щото другото явно е много кахърно за душите на тамошните зрители).

Потресена съм! За да гледат филмите ни в братски Ирак, е трябвало да построим един Дисниленд, може би!

Тази докладна е спешна и строго поверителна. Това го разбирам. Такъв пазарлък е унизително да стигне до ушите на който и да било кадър.

В същото време, докато ние се чудим как да забавляваме евентуалните си бъдещи другари, познатият ни Д. Василев бодро докладва от ГДР, че ДЕФА процъфтява и прави по 25 филма годишно само за телевизията. Също така се съобщава, че киното отстъпва по гледаемост на телевизията и трябва повечето средства да се насочат към нея. Там е бъдещето, другари! Дървената кутия със син екран ще промие мозъците на човечеството. Ние веднага се заемаме с прочистване мозъците на врага. (Ние, искам да кажа нашият среден кадър.)

Панчев и Белогорски (средни кадри), след като поверително съобщават, че наш телевизионен екип е пристигнал в Конакри през Казабланка, допълват: от Тунис предлагат съвместна продукция. (Ще паднат пари, братя! А и ще поседим под някоя палма като гадните капиталисти.) Обаче, трябва да се съгласува със София. Намерили са и формулата на това полезно мероприятие. Ще се седи в Конакри. Но ще се направят не четири-пет филма, а един в четири-пет части, с който "да се противопоставим успешно на кампанията, предприета срещу нашия лагер от империалистическите сили по повод студентските инциденти". Щом ще натрием носа на империализма, да стоят другарите от телевизията, докато се схумят и да действат - казва др. Папазов.

Георги Йовков - директор на Студия за игрални филми пък докладва за съвместна френско-българска продукция. Дошли французите, видели каква евтинийка е тук и предложили да заснемат филм. Какъв? "Под игото", разбира се! И пак условие. Целият екип, от режисьора и сценариста до гримьорите - да са французи. И да вземе някой да попита какво разбират във Франция от турско робство и народоосвободителна борба. Нищо - отговаря Едуард Калик, ама темата е актуална. Ще върви в Америка, защото там негрите точно сега се борят за правата си. Ех, българино, черен българино, веднага да вземеш да се приобщиш към проблемите на негрите в Америка!

Този документ не е поверителен, а трябваше. В него се казва едно ясно нещо: Имате база, ще ви пуснем някой франк, но кино не можете да правите. Нито имате режисьори, нито сценаристи, нито ви минава през ум, че чорбаджи Марко всъщност е бил мавър.

И като сме го хванали това кино, нека го довършим, но преди това искам да кажа, че в тази държава още от преди турското робство всеки иска да е среден кадър. Аз бях малка в тези години, но добре помня какво плюене по средните падаше. Плюеше се само докато плюещият не стъпеше на стъпалото на средния кадър. После веднага ставаше принципен и идеен, дори повече от необходимото. И мачкаше, мачкаше останалите другари творци и други. И не е вярно, че толкова много са се страхували хората. Чета документите и виждам, не е било страх, а див ужас да не би да си умрат, без да са станали средни кадри. Другото, което виждам, е, че и сега е същото. Но да продължим с: д-р Петър Вутов председател на Комитета за изкуство и култура до Митко Григоров:

Комисията по гледане на капиталистически филми вече не иска да работи както досега - в извънработно време и без пари! Голям срам! Не стига, че си гледат на воля готини филми, а и пари искат. От друга страна, не е лошо да им се заплаща по 1.50 лв. за висококвалифициран труд!!! Чак сега разбирам защо на почит у нас са простаците - техният труд не е висококвалифициран и се заплаща къде-къде по-добре.

С това предложение се съгласява Венелин Коцев, но препоръчва да не се използват толкова много висококвалифицирани. Девет-десет души стигат!

По-нататък ясно проличава връзката на българското кино с цирка.

Гриша Атанасов докладва във връзка с филма на Янко Янков "Непримиримите". Много е дълго, ще го предам с мои думи: Душица Жигарац - сръбска актриса, се оплакала, че във филма има реплики, които подклаждат българския шовинизъм и тя отказва да играе в такъв филм. (Щото шовинизмът на Душица също не е за изхвърляне.) Веднага се намесва Д. Дичев - зав.-отдел "Външна политика". Да се вземат мерки и друг път като се прави филм, първо да се пита Външно министерство с коя държава в какви отношения сме!

Мерките са взети. Янко Янков е лишен от доверие. Хр. Сантов и покойният Въло Радев трябва да му перат кирливите ризи. И какво могат да направят тези хора? Изрязват неудобните реплики и понеже това му е малко на средния кадър, променят маршрута на българската войска и въпреки историческите факти тя избягва среща с югославските партизани. (Затова не черпете исторически данни от филмите, никога не е сигурно откъде може да мине една войска.)

И идва времето на инструкторите! Просто не знаех, че така им казват.

Ал. Карасимеонов - инструктор, еманацията на средния кадър, по повод спечелилия награда сценарий за игрален филм на Блага Димитрова "Ще идвам в съня ти". Препоръчва този филм да не се пуска в производство. Защо?

Ами много просто. На закрит конкурс за написване на сценарий на съвременна и революционна тема, участват 11 автори. В журито са Петър Караангов, покойният Методи Андонов и Любомир Тенев. Първа награда не се присъжда, втората е на Блага Димитрова за "Ще идвам в съня ти". (За конкурсите ще говорим обстойно по-нататък, защото имам и собствени наблюдения.) Дотук нищо лошо. Този етюд е познат - има конкурс - има и спечелил, който трябва да го спечели. Интересно става, когато се разбира, че режисьорите Христо и Ирина Пискови отдавна искали да направят този филм. Как можеш да искаш да направиш филм по сценарий, който още не е написан? Още по-интересно става, когато прочитам, че Методи Андонов се е подписал с особено мнение и че не е съгласен с наградата. Защо?

Ал. Карасимеонов дава отговор на защотата. Сценарият е сладникаво-сантиментален, казва инструкторът, има някои реплики, които навеждат на лоши мисли. Добре, ама филмът е обещан предварително на екипа. Е, има изход. Да се отпуснат пари, пък после филмът да се спре от производство. Хитро, а?

Друг среден кадър - инструктор Кина Бояджиева - докладва за Конференция на СБФД. В края завършва с мнение - няма художествена стойност българското кино, пълно с измислени моменти, насилена правда, която е и неистинска, слаби диалози, несвързани фрази с философско звучене в устите на неподходящи герои. Няма герои. Няма комедии. Няма детски филми... (Мисля, че СБФД трябва да публикува докладната на Кина Бояджиева. Сега! Тя си е все така актуална.)

Марин Маринов - среден кадър. Получила се сигнална записка от Н. Дюлгеров за лошите условия във филмотеката. Др. Маринов веднага използва този повод да накисне Бигор, че само той се разпорежда с филмите, само той ходи в чужбина (става дума за фестивали), само той кани гости у нас. Така не може др. Бигор! Делкайте си с другарите! А сигналната записка на Н. Дюлгеров? За кое? За филмотеката? Не ме занимавайте с глупости! Първо трябва да се оправя с Бигор!

Следва

Българската литература

© 2002 Литературен форум