Литературен форум  

Брой 21 (505), 28.05.2002 - 3.06.2002 г.

 

СЪДЪРЖАНИЕ

КОНТАКТИ

АРХИВ

 

Мария Станкова

Кой уби българската култура?

Криминално разследване

Продължение от бр. 20 

 

През същата година Св. Донев - директор на Народната опера се сеща, че може сам да си е мениджър, а не договорите за гастролите на състава да минават през Импресарска дирекция. До този момент дирекцията сключва някакви договори, взима парите, а гастролиращите "от първия до последния човек получават еднакви дневни". Не става въпрос за хонорарите. Ясно е, че не могат всички да получат еднакви хонорари, става въпрос за дневните. Някои имат нужда от повече храна, други - от по-малко. Защо Импресарска дирекция да определя кой колко ще яде? Защо това де не определя ръководството на операта?

Предложението е Операта сама да сключва договорите за гастролите и да развива собствена импресарска дейност, както и ръководството на операта да определя размера на хонорарите и дневните. Никакъв субективизъм!

В началото на 1989 г. започва ново преструктуриране. Разбиват се редакциите на вестниците, ръководствата на СМИ се подменят. Да се пенсионират всички в пенсионна възраст и да се уволнят всички, без които може. Да останат само най-нужните хора за работа на системата. По същото време се закриват и културните центрове. Интересното е, че финансови отчети има само за центровете в СССР, Австрия, Монголия и в още някоя соцстрана. (Съвсем наскоро във в-к "Култура" прочетох за апетитите на Негово Превъзходителство Ал. Йорданов в Полша. Статията е от Румен Леонидов и съвсем ясно казва, че това, което е започнато като дело през осемдесетте години, си продължава и днес от ръководните средни кадри.) Има и такава точка в дневния ред: "Подготовка на КК за работа във военно време и основни мероприятия във военно време" Защо? Ето защо.

Попадам на първото съвещание на новото ръководство на КК:

"Л. Стайков - Най-напред трябва да се изясни какво е КК. Няколко пъти прочетох устава, но не можах да разбера какво представлява КК.

Г. Робев - Колективен изборен орган на национално равнище на организации с идеална цел. Друг е въпросът, че те вече не съществуват, т.е. КК е орган на несъществуващи организации.

Л. Стайков - да се направи схема. Кой влиза и кой не влиза в културата.

Сл. Караславов - да видим какво е било по времето на П. Матев и Л. Живкова.

Г. Робев - да внимаваме. Не трябва да подписваме всичко!

Л. Стайков - КК е пълна нула. Всички го знаят и ако не го казват, значи не са искрени. КК няма никаква власт. Бюджетът е в други ръце и не съм убеден, че тези, в които е бюджетът, имат представа от култура. Те не творят, а се занимават с администрация. Работи се по слухове, защото всяко правило съществува по 24 часа.

Ст. Ганев - стар среден кадър - дадохме цялата власт в ръцете на общините. Бюджетът не отива по предназначение. Имахме 16 000 кадри. Изтичат. Освен това, основните творчески фондове, създадени през 1950 г., бяха само три - писатели, художници и композитори. Станаха девет. Всички творци настояваха да се създават още. Новите бяха необезпечени финансово. Държавата прокара закон през 1973 г. за творческите фондове. Дадохме и пари. Какво можехме да направим?

Г. Робев - да се спонсорират....

Ст. Ганев - за спонсорство е немислимо да говорим."

А! За това беше думата. Пълен хаос. Има нещо, което всъщност е нищо. И по въпроса за спонсорството. Правилно другари! За спонсорство е немислимо да говорим! Къде са парите на основната фондация за култура "13 века..."? Кои пари?

През 1990 г. се премахват категориите, защото е сметнато, че като се спестят парите от тях, ще може да се издържа приличен административен апарат.

Тук изобщо няма да ви занимавам с думите на творците след премахване на категориите. Стигам до убеждението, че българската култура се прави само и единствено от средни кадри.

Изведнъж, както няма пари, Боян Скопаков - среден кадър в КК, който не се беше появявал от милиардите за кремационните пещи - отпуска на ГУСВ, в лицето на ген.- майор Нягин, 50 000 лв. "за подпомагане на културно-просветната дейност и създаване на произведения със съвременна военно-строителна тематика". Отговорник за прехвърлянето на парите е Светлин Русев.

Боян Скопаков го пенсионират същата година, но парите са преведени.

Няма да коментирам. Само си мисля как войничета седят и създават произведения с военно-строителна тематика. На кого са му били нужни тези пари? И за какво? Тъпи въпроси.

Мога да спра разследването веднага. Ще се окаже, че съм една наивна идеалистка. Ще се окаже, че от 1944 г. до 2002 г. не е ставало дума за култура, а за чиновнически служби. А защо тогава всички реват по нея и я оплакват? Защото искат нещо пред името. Защото искат да стъпят на йерархическото стъпало. Защото ще се окаже прав Г. Йорданов, че "ако сложим нещо пред името на Майстора, ще стане ясно, че не нещото пред името придава стойност на произведението." Но кой ти мисли в тая жега!? И какво има да му мислим! Нека всеки си направи една малка справка. Кой остава в съзнанието на хората днес? Филмовите звезди, политиците и някои имена от шоубизнеса. Е, сега е времето всички да сме като тях! Напред! Знае ли някой от колко души се състои една театрална трупа в Бродуей? А знае ли някой имената на артистите в театъра в Манчестър? А кой е директор? А помислял ли е някой как я карат без Съюз на писателите в Конго Киншаса? И защо ние трябва да сме най-велики на земята и все да страдаме от непризнаване? Май е вярно, че сме една шепа държава, пълна с мегаломани и параноици. Все средни кадри.

Това е. Мисля, че чрез българската култура се изнесоха доста пари извън България, мисля, че култура може да има, ако има обща идея за народност, и мисля, че вместо да й се прави дишане уста в уста, по-добре е да се махнат чиновниците, полепнали по тялото й. Дадеш ли нещо в ръцете на български среден кадър, той неизбежно ще го превърне в кило сирене. На учебниците по история особена вяра вече нямам. Много често ги преправят. От вестниците информация не може да се черпи. Те спазват партийната линия от седемдесетте години и работят с кадри, обучавани по идеите от същия период. Целта на медиите е да объркват бъркотията, защото някой им казал, че са "четвърта власт". На очевидци не вярвам също. Те са сантиментално-субективни. Документите ту ги има - ту ги няма. И какво остана? Един облак от "малки" истини е надвиснал над земята. Никой нищо не вижда, освен себе си. Всеки спасява културата си поединично... И това е начин.

Следва

Българската литература

© 2002 Литературен форум