Желаещите да учат в паралелка с хуманитарен, чуждоезиков, природоматематически, технологични професионални паралелки задължително ще държат конкурси по литература и математика. Тестът е за кандидатите за класовете със спорт или изкуство. Те обаче се явяват и на допълнителна проверка на способностите по профила.
Изчисляването на състезателния бал за двата вида паралелки ще е по различна формула.
I. Вид и времетраене на изпита.
Изпитът е писмен, анонимен и е с продължителност 3 астрономически часа.
II. Формат на изпита.
Съчинение-разсъждение по проблем от изучавано в VII клас литературно произведение от задължителното учебно съдържание.
III. Автори и произведения
Любен Каравелов - Маминото детенце
Иван Вазов - Немили-недраги, Една българка, Опълченците на Шипка, Българският език
Алеко Константинов - До Чикаго и назад
IV. Оценявани компетентности
1. Умение за създаване на текст съобразно с жанровите особености на текст разсъждение:
2. Умение за разсъждение върху текстовите структури, структурните елементи и фигурите на езика в художествения текст.
3. Умение за композиране и структуриране на текста.
4. Умение за езиково оформяне на текста:
5. Умение за графично оформяне на текст.
I. Вид и времетраене на изпита
Изпитът е писмен, с продължителност 2 астрономически часа.
II. Формат на изпита.
Равнището на компетентностите на седмокласниците се проверява чрез тестови задачи със структуриран отговор. Тематично задачите са разпределени по следния начин: 30 задачи по български език и 15 задачи по математика.
III. Учебно съдържание.
Системата от тестови задачи по български език в изпитния тест се определя от задължителното учебно съдържание, включено в учебната програма за VII клас.
IV. Оценявани компетентности:
1. Владее и умее да прилага граматичната норма на съвременния български книжовен език.
2. Владее и умее да прилага правописната норма на книжовния български език.
3. Владее и умее да прилага пунктуационната норма на съвременния български книжовен език.
4. Владее и умее да прилага лексикалната норма на съвременния български книжовен език.
5. Умее да възприема смиели ида извлича информация от текстове, функциониращи в комуникативната практика.
6. Умее да подбира и съчетава езикови средства с оглед на комуникативната ситуация.
Източник: Министерството на образованието и науката