напред назад Обратно към: [Езикова култура, БНР, 2002 г.][Борислав Георгиев][СЛОВОТО]



За свръхупотребата на думите промоция и номинация


ВОДЕЩ: В "12 плюс 3" – минутите с нашия редовен консултант по въпросите на българския език доц. д-р Борислав Георгиев. Добър ден, доц. Георгиев.

Б.Г.: Добър ден,... Добър ден, уважаеми госпожи, госпожици и господа. Днес всичко в България се промоцира: от леки автомобили и мобилни телефони до...зелени салатки и пресни картофки. Да, да, онзи ден видях на една витрина следния надпис: "Промоция на пресни картофки".

ВОДЕЩ: Очевидно сте на мнение, че с думата "промоция" напоследък се злоупотребява?

Б.Г.: Хайде да го кажем така: думата "промоция", както и думата "номинация", за която ще стане дума след малко, са две свръхмодерни думи, които в момента са в свръхупотреба.

ВОДЕЩ: Всъщност бихте ли обяснили какво точно е значението на думата "промоция"?

Б.Г.: Ако отворим речниците – дори и тези, излезли през миналата година, ще прочетем, че "промоция" е тържествено присъждане на научна степен, тържествено раздаване на дипломи или представяне, показване пред много хора, за първи път.

ВОДЕЩ: Като че ли второ значение се доближава до обсъжданата днес употреба на думата "промоция"?

Б.Г.: И да не, и не. Всъщност тази употреба на думата "промоция" навлезе чрез английския израз "правя промоция на продукт". Това означава, че се осигурява или подсигурява пазарната известност на даден продукт, като се разгласи, че той съществува, и чрез реклама на неговите качества.

ВОДЕЩ: В този смисъл изразът "промоция на пресни картофки" не е толкова лишен от смисъл?

Б.Г.: Възможна е и такава гледна точка, ако приемем, че това е оригинален начин да се обяви с цел привличане на клиенти, че пресните картофки вече са излезли на пазара. Страхувам се обаче, че с думата "промоция" ще се получи същото, което се получи с неологизма на президента Георги Първанов – кадрувам: ще започне да действа като вирус и все повече и повече нещо ще започнат да се промоцират. Вероятно и вие забелязвате как този глагол неусетно плътно се настани в съвременната езикова употреба.

ВОДЕЩ: Казахте одеве, че аналогичен на случая с "промоция" и "промоцирам" е случаят с глагола "номинирам"?

Б.Г.: Така е, въпреки че глаголът "номинирам" е с по-дългогодишна история в българския език. Той активно започна да се употребява, когато започнахме да гледаме и по нашите медии връчването на наградите "Оскар". Веднага след оскарите у нас на местна почва се появиха аскеерите. Първоначално се смяташе, че номиниран филм означава награден филм и малцина знаеха, че не е така. По-късно стана ясно, че номиран филм, номиниран актьор и т.н. означава всъщност "предложен за награда". Да те предложат за награда е почти толкова престижно, колкото и да я получиш. Така че думата "предложение", която изразява точно същото, което изразява и думата "номинация", почти излезе от употреба. В нашето езиково пространство имаме вече и номинации за партиен лидер, номинации за президент и министър-председател. Тази употреба на думата "номинация" навежда на мисълта, че вероятно в случая става дума за някакъв тип награда, която може и да не се дължи на доказани политически качества. Нека тези, които употребяват думата "номинация" в този контекст, се замислят върху това. И както е тръгнало, логично е да се предположи, че един ден ще се появи и номинация за патриарх.

ВОДЕЩ: Да разбирам ли, че вие възразявате срещу употребата на тези две думи?

Б.Г.: В никакъв случай. Само пледирам те да се употребяват тогава, когато ситуацията, която назовават, наистина може да бъде определена било като промоция, било като номинация. В политическото говорене номинацията всъщност е издигане на кандидатура за избор.

ВОДЕЩ: Благодаря ви, доцент Георгиев.

 


напред горе назад Обратно към: [Езикова култура, БНР, 2002 г.][Борислав Георгиев][СЛОВОТО]

 

© Борислав Георгиев. Всички права запазени!


© 1999-2017, Словото. WEB програмиране - © Пламен Барух