![]() ![]() История и истории - херменевтика на разказването в "Прокълнатия двор" на Иво АндричОтпечатаната през 1954 година книга на Иво Андрич Прокълнатия двор е определяна като дълъг разказ или роман (Светлозар Игов). Всъщност жанровата й принадлежност може да бъде оспорвана заради сравнително малкия й обем и едновременно с това широкия диапазон на разказаното. Основна тема на този малък роман са историите, сюжетите на хората, събрани от общия топос:
Прокълнатия двор
Романът (ако го определим като такъв) разказва и интерпретира затвореното пространство. Разказва го дотолкова, доколкото то е не само пространство, а и време, не само топос, но и сюжет. Пространството на Двора е изолирано от външния свят, то е под карантина населено е основно от представители на най-ниските социални слоеве, които са отделени от останалия свят с високи стени, за да не го заразяват с порочността си. Едновременно с това то самото заразява своите обитатели с друга, нефизическа болест лудостта. Тази нездравост на Двора е обвързана и с често намеквания мотив за смъртта. Той е не само топосно, но и хроносно отделен от външния свят понятия като минало и бъдеще губят стойност тук, на това място, което е едновременно остров и река. Всъщност сборът на тези понятия дава представата за Двора като свят и като живот статична и динамична позиция. Но конотациите на двора и острова не носят само негативна отсянка дворът се обвързва с понятието за дом, а островът за спасение. Както голяма част от понятията в книгата, така и дворът се подчинява на общия принцип на релативността тълкуването му има два аспекта от една страна като затворено, изолирано, болестно пространство, оградено от дувари и от друга като защитено, домашно простанство. Той е нехармоничен (с неправилна форма и хетерогенен състав на обитателите си) и хармоничен (със закони и правила). Дворът е едновременно недом (преддверие) и дом. Към това можем да прибавим и още два аспекта на понятието за дом в романа дома на фра Петър и дома на Карагьоз. Манастирът също е затворено пространство, също се състои от отделни клетки килии и се намира в близост до гробището. От своя страна домът на Карагьоз е едновременно свързан и отделен от Двора и прилича на изоставен остров или на старинни гробища1. Една и съща мотивност присъства и в трите топоса двор, остров, гробище и тя е амбивалентна. Всъщност повествованието в романа започва не със сюжета на Двора, а с другия споменат топос манастира. Парадоксално на идеята на целия роман, разказването (спомнянето) започва ( отприщва се) със смъртта на фра Петър и описа на неговите вещи. Това отделяне на вещното и вечното ( което се явява рамка на повествованието), на предмет и слово също е амбивалентно от една страна формира явна опозиция, а от друга свързва допълващи се аспекти. Защото както словото на фра Петър, така и неговите вещи са предпоставка за памет. Вещното е и не е опозиция на вечността, предметът също има свойство да опаметява притежателя си (напр. когато Кямил ефенди сменя килията си, споменът за неговите необикновени, изящни неща остава у фра Петър заедно със спомена за неговата личност). Все пак паметта за фра Петър се базира върху неговото слово: младежът си спомня неговите разкази. Те обаче са дотолкова сакрализирани, говоренето му е така дистанцирано от разговорите между фратрите, че младежът съзнава, че това не може да се каже. Тълкуването може да се разклони в: неуместно е да се говори за това сега и това е толкова стойностно, че не може да бъде повторено. Както и да бъде разбрано, смисълът е един: словото на стария фратер е памет и история. Паметта и историята от своя страна са обвързани от езиковия медиум на разказа (Рикьор), тоест и двете са пряко свързани с разказването. Актът на разказването, на словесното развиване на историята и историите, е ключов мотив за романа на Андрич. Повествователните единици тук са от типа разказ в разказа а повествователите напомнят на хората-разкази в 1001 нощ, за които разказването е еквивалентно на живот.
Разказването и видовете разказвачи За героите на Прокълнатия двор разказването2 е, както за Шехерезада и нейните герои, условие и доказателство за живот, словото (логос) е животогарантиращо. Всеки един от героите живее в разказа на фра Петър, а самият той в рамкиращия разказ (спомен) на младия фратер. Когато разказът завърши, завършва и животът, затваря се кръгът на съществуването и на паметта. Не-словото е не-битие: И тук е краят. Няма вече нищо. Само гробът между невидимите фратерски гробове, изгубен ... Няма ни разкази, ни разказвания. Като че го няма и света, за който си струва човек да гледа, да ходи и да диша. Разказването е характерно за всеки един от героите на романа (изключение прави Карагьоз, който е само разказан герой), но всеки го случва по различен начин. Така могат да се разграничат следните разказвачески типове: 1. Разказвачът-нарцис това е Заим. Той разказва истории. Неговото разказване е разпиляно, по-скоро репликово, отколкото компактно. Заим разказва безсюжетно и целта му е да забавлява, да отвлича вниманието си и вниманието на околните от вината си. Персонаж на разказите е винаги самият той, а сюжетът изглежда еднакъв. Заим е придворният шут, който разказва, за да забавлява, а забавлява, за да живее. 2. Всезнаещият разказвач това е Хаим. Той също разказва истории. Неговото разказване е сюжетно, почти литературно. Хаим е огледалната противоположност на Заим неговият разказ никога не е обърнат навътре към себе си, в тема се превръщат единствено другите, за които той знае всичко: Всичко знаеше и всичко предвиждаше (макар и не винаги съвсем точно) тоя Хаим от Смирна. Образът на Хаим най-много се приближава до този на писателя ( Човекът разказваше. ...... по-силна от всичко беше потребността му да говори за живота на хората...), а неговите разкази до литературата, до театъра, до изкуството. Хаим е в непрестанно търсене на теми и сюжети когато един от героите му изчезне, на негово място се появяват други и така разказът става безкраен: И щом завърши един, веднага започваше друг разказ. И така непрекъснато. Вечният разказвач Хаим спада към типа всезнаещ автор: ... не само описваше хората, за които разказваше, но и влизаше в техните мисли и желания, при това в такива, каквито и те самите не подозираха у себе си, но които той отгатваше. Той говореше заради тях. 3. Обективният разказвач това е фра Петър. Той разказва историята на Двора и на неговите обитатели. За разлика от другите, чиито разкази в Двора тематизират външния свят, разказът на фра Петър е ориентиран отвън навътре, към Двора. Той е обективен, защото осъзнава смисъла на акта на разказването като мост между паметта и историята и като механизъм, чрез който паметта се превръща в история: Така нещо от човешката истина винаги остава за онези, които търпеливо ги слушат или четат. 4. Граничният разказвач това е Кямил. Той разказва Историята. Той е граничен, защото е едновременно субект и обект на един и същ разказ. Докато всички герои са разказващи и разказани, у Кямил може да се наблюдава един трети аспект той е и разказващ себе си. При него аз на Заим и другият на Хаим и фра Петър се сливат и се получава един трети вид разказване именно граничният. Парадоксалното сливане на История и лична съдба минава границите дори на разказването-живот, то се превръща в История-живот. За всички разказвачи обаче общото е едно че те не разказват напълно обективно историите (всъщност самият акт на разказването вече е предпоставка за субективност). Историите на фра Петър са накъсани, много неща липсват, много са повторени, а други вероятно въобразени от фантазията на младия фратер. Историите на Заим са измислени, а на Хаим допълвани, украсявани и театрализирани. Кямил пък гледа на историята си отвън и отвътре. Тази нецялостност и многоаспектност на разказите насочва към една
Релативност на Историята и историите История и литература
Всеки факт и всяка личност в романа са релативни и имат най-малко по два аспекта. На първо място героите всеки от тях е разказвач, но едновременно с това и разказван и оптиката е насочена към и от него. Всеки от тях освен разказването си има и една мания, на която е подчинено съзнанието му: манията на Заим е самият той, на Хаим страхът от шпиони, на Кямил Джем султан, а на фра Петър случаят Кямил. Всеки един от тях е обсебен от своята мания и в една или друга степен побъркан и това обулавя релативността на разказаното от него. Тълкуването на случая Джем също е релативно то има християнски и турски аспект; самият образ на Джем е амбивалентен едновременно султан и роб. Разказаното в Прокълнатия двор също е относително. Относителна е самата история на Джем султан. Тя е разказ в разказа в разказа в разказа (Джем, преразказан от Кямил, от своя страна преразказан от фра Петър, от своя страна спомнен от младия фратер). И парадоксално за това натрупване на фикционалност, тя претендира (и притежава) за най-голяма достоверност, защото се легитимира като част от голямата История, която се намира в книгите. Но както във всички други разкази, и тук можем да открием релативност същата история на Джем султан е разказана по друг начин от смирненските младежи, които не споменават нищо за пленничеството, а наричат Баязидовия брат отстъпник. Всъщност именно в тази релативност на разказването можем да отбележим присъствието на опозицията история литература (като опозиция на идеите за обективно и субективно). Несравнимостта на двете понятия е зададена още в рамкиращия разказ противопоставен е накъсаният и непоследователен разказ на фра Петър на истинския, истински и завинаги утвърден ред на събитията. Разказването на фра Петър е подчинено на законите на един фикционален, съществуващ само в съзнанието му ход на събитията, който не зачита хода на събитията в естественото, историческо време. Ако времето е история, а разказването на фра Петър е литература, какво е мястото на разказната от Кямил история на Джем султан? В нея се преплита история, легенда и литература. Историческото събитие е наречено древна легенда и е изведена накратко и схематично морфологията на тази легенда противопоставянето на двамата братя. Именно тази мотивност на историята ( мотивът за двамата братя, които са в конфликт) я сближава с литературата, а и самата тя е разказана като литература. Но продължава да бъде история, докато разказът не преминава от трето в първо лице. Граматическите маркери са точно определени за разказването на Историята сегашно историческо време и трето лице на глаголите. Историята не допуска аз-говорене, защото е наука и не може да бъде субективна. Заговаряйки в първо лице единствено число Кямил присвоява историята, субективизира я и по този начин я прави близка до литературата, започвайки да се саморазказва, той започва да прави това, което прави Хаим фикция, изкуство.
Аз-разказването на Кямил
За разказа на Кямил, както за останалите, е казано, че е неясен и объркан, а също така и че е без край. За него е характерно колебанието между трето и първо лице отначало започва в трето и изговореното е История, а след това преминава в първо лице и го превръща в лична история. При разказа за акустиращия на италианския бряг кораб, говоренето върви в посока той-аз-той, като всъщност лицето остава неясно и неопределено. Самото преминаване от първо в трето лице е в известен смисъл кулминация и разкриване на истината за лудостта и манията на Кямил, но по някакъв начин тази кулминация е туширана тя не прави силно впечатление на фра Петър и не е по никакаъв начин маркирана в разказа. Всъщност отбелязана е, но някак дистантно, сякаш по-късно и от след рационализирането на случката във времето: Аз! Тежка дума, която в очите на тези, пред които е казана, определя нашето място, съдбовно и неотменно, често пъти пред или зад това, което ние знаем за себе си, извън нашата воля и нашите сили. Страшна дума, която, изговорена веднъж, завинаги ни свързва и отъждествява с всичко, което сме намислили и казали и с което никога и през ум не ни е минавало да се отъждествим, а всъщност отдавна вече сме едно. Как може да се изтълкува аз-разказването? На първо ниво това е опитът на човека да се изравни, да се съ-постави в Историята, но освен това на едно надградено ниво да се завърне в мита и в Началото (ритуалът на разказването като ритуал на завръщането в смисъла, който му придава Мирча Елиаде). Разказът за Джем започва със следното изречение: Това е древната легенда за двамата братя в нов и тържествен вид. Това изречение е препращащо към мита, а неговата функция наподобява функцията на началното изречение на приказките: Имало едно време... да съотнесе историята в едно митично, пра-време. Така конкретизацията в разказа върви по следната линия: мит ← История ← лична история В този механизъм пределно общото, чрез конкретизацията си става референт на пределно частното. За Джем Кямил казва, че стои като идол, тоест през гръцкото значение на думата образ на езическо божество осъществява поредната асоциация с мита. Или за него горната схема придобива следното звучене: идол (=божество) ← Джем ← аз Тоест, той се автомитологизира. Но това автомитологизиране не е самоцелно. Целта е търсенето на себе си, саморазбирането чрез взаимното проникване на историческия и собствения хоризонт3. Кямил търси себе си, открива се и решава да се разкаже на другите, да осъществи комуникация с тях, разказвайки своята/историята на Джем султан. Чрез нея той се опитва да каже: Това съм и такъв съм аз и да пристъпи към познаване на Другия. Той успява да осъществи диалог единствено с фра Петър. Той от своя страна превръща този диалог в диалог-вътре-в-себе-си и фикционално го продължава насаме. Точно при описването на този диалог разказът на фра Петър се еманципира и също преминава от трето в първо лице (цитиран е). Отецът се опитва да отиде още по-далеч в познаването на себе си. Аз-говоренето тук преминава в говорене със себе си, в едно търсене и парадоксално виждане на другия вътре в себе си, едно театрализиране, което не е нищо друго освен вариант на идентификация.
1 Цитатите са по превода на Лилия Кацкова, София 1976 2 Глаголите разказвам и преразказвам са сред най-фреквентните в романа. Неизбежно са такива и в анализа му. 3 В понятието на Гадамер.
![]() ![]() ![]()
© Диляна Спасова. Всички права запазени!
|